روش گرفتن حضانت فرزند|مراحل رسیدگی

حضانت فرزند 

 

مواد قانونی مربوط به حضانت مواد ۱۱۶۸ الی ۱۱۷۹ قانون مدنی می باشد . در زمانی که پدر و مادر زندگی مشترک دارند نگهداری و تربیت فرزند از جمله تکلیف و حق هر دوی آنهاست ولی زمانی که پدر و مادر از یکدیگر جدا زندگی می‌کنند فرزند تا سن هفت سالگی حضانتش با مادر است و بعد از آن با پدر.

در صورتی که بعد از هفت سالگی پدر و مادر نسبت به حضانت فرزند به اختلاف بربخورند با توجه به مصلحت کودک حضانت فرزند به تشخیص دادگاه خواهد بود.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حضانت

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

دادگاه صالح و شرایط رسیدگی :

حضانت و ملاقات فرزندان در صلاحیت دادگاه خانواده است. دادگاه در وهله ی اول باید گواهی عدمامکان سازش  را بررسی کند و بعد از آن با توجه به وضعیت مالی و اخلاقی زوجین و همچنین مصلحت فرزند حضانت فرزند را تعیین کند.

حضانت به موجب انحلال نکاح یا طلاق :

بعد ازاینکه انحلال نکاح یا جدایی والدین صورت گرفت حضانت کودک تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر خواهد بود مگر اینکه دادگاه مصلحت طفل را به گونه ای دیگر صلاح بداند طبق ماده ۴۳ قانون حمایت از خانواده فرزندانی که پدرشان فوت کرده اند حضانتشان با مادر است مگر اینکه دادگاه به درخواست ولی قهری یا دادستان دادن حضانترابه مادر مصلحت فرزند نداند ، ازدواج مجدد مادر حق حضانت را به نفع پدر صادر می کند و حضانت مادر را ساقط می کند ولی اگر پدر فوت شده باشد این حق از مادر ساقط نمی شود .

در صورت فوت والدین ( پدر و مادر ) حق حضانت وسرپرستی با جد پدری و بعد از آن با سایر خویشاوندان طفل می باشد .

مواردی که حضانت ساقط می شود :

۱_ اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار

۲ _ مشهور به فساد اخلاق و فحشاء باشد

۳ _ ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی

۴ _ سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی نظیر فساد و فحشاء ، تکدی گری ،قاچاق

۵ _ تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

تغییر وضعیت حضانت و ملاقات بعد از طلاق

اگر در حکم طلاق (یا دادنامه ی عدم امکان سازش) حضانت و ملاقات کودک مطابق توافقات زن و شوهر، تعیین شده باشد و بعدا یکی از طرفین نسبت به آن معترض باشد و آن را بر خلاف مصلحت کودک بداند، امکان تغییر توافقات از طریق دادگاه وجود دارد.

 

ضمانت اجرای حکم حضانت :

ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی :

اگر کسی از دادن اطفالی که به او سپرده شده است در موقع مطالبه اشخاص که قانونا حق مطالبه ندارند خودداری کند مجازات آن حبس از سه ماه تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم میشود.

ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده مصوب۱۳۹۱:

در ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده ، ضمانت اجرای کیفری ممانعت از ملاقات با فرزند ، مقرر و امکان شکایت کیفری ، بابت ممانعت از ملاقات با فرزند ، پیش بینی شده است . بر اساس این ماده ، در صورتی که دارنده حضانت ، از ملاقات اشخاص ذی حق با فرزند ، ممانعت به عمل آورد ، برای مرتبه اول ، به پرداخت جزای نقدی درجه هشت ( جزای نقدی تا ده میلیون ریال ) و در صورت تکرار نمودن جرم ممانعت از ملاقات با کودک ، به حداکثر مجازات آن ، محکوم می شود .

ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی :

هیچ یک از والدین در مدتی که حضانت بر عهده اوست حق ندارند نسبت به نگهداری او خودداری کنند در صورت امتناع  یکی از والدین قانونگذار به درخواست قیم یا یکی از خویشاوندان یا به درخواست دادستان حضانت را نسبت به هر یک از والدین که بر عهده اوست الزام می کند .

ماده ۴۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱:

حضانت فرزندانی که پدرشان فوت شده با مادر آنهاست مگر آنکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادستان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

 

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص حضانت فرزند اینجا کلیک کنید

طبق ماده ۴۰ قانون حمایت از خانواده :

هر کس نسبت به اجرای حکم دادگاه مربوط به حضانت طفل مانع شود یا از پس دادن طفل خودداری کند با توجه به  درخواست ذی نفع (صاحب حق) و به دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین تا زمانی که حکم اجرا شود بازداشت می شود.

حضانت چیست ؟

در چه صورتی حضانت از بین می رود ؟

حضانت فرزند در چه صورتی با مادر است ؟

مرجع صالح برای حضانت فرزند چه دادگاهی است ؟

در صورتی که صاحب حق نسبت به حضانت امتناع کند تکلیف فرزند چه می شود ؟

مجازات کسی که نسبت به حکم دادگاه مربوط به حضانت سرپیچی کند چیست ؟

آیا ازدواج مجدد مادر موجب از بین رفتن حق حضانت می شود ؟

اگر والدین هر دو فوت کرده باشند حضانت فرزند با چه کسی است ؟

منابع :

قانون حمایت خانواده

قانون مدنی

شیوه های عملی طرح و دفاع از دعاوی خانواده

 

توافقات والدین برای ملاقات فرزند

با توجه به ماده ی ۴۱ قانون حمایت خانواده، هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به کودک برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت (پدر یا مادر کودک) از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات کودک تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت کودک، تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

 

سوال: آیا زن می‌ تواند به جای مهریه، حضانت فرزندش را قبول کند و مهریه‌ اش را ببخشد؟

-حضانت فرزند دختر یا پسر تا اتمام ۷ سالگی بر عهده مادر می‌ باشد و بعد از این مدت دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی حضانتشان بر عهده پدر می‌ باشد، پس از اتمام این سنین اختیار با فرزندان است که با کدام یک از والدین خود می‌ خواهند زندگی کنند، لذا جهت بخشش مهریه در مقابل حضانت فرزندان شما باید با همسرتان در این خصوص توافق نمایید. ضمناً در تمام سنین ذکر شده نفقه فرزندان بر عهده پدر می‌ باشد.

 

مشهد-قاسم آباد-بلوار شاهد-نبش شاهد۳۳-برج ایلما-طبقه۴-واحد۴۰۱-وکیل نوین

 

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حضانت

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود