وکیل تخلیه ملک در مشهد

وکیل حرفه ایی ملک در مشهد

 حسن ما در تخصصی بودن ماست

 دستور تخلیه ملک

اجاره قراردادی است موقت و غیر دائم ؛ بنابراین تعیین زمان یکی از شرایط صحت و درستی این قراردادها محسوب می‌شود و اگر مدتی برای آن تعیین نشده باشد ، اعتباری نخواهد داشت.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل ملکی در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

با پایان یافتن مدت زمان اجاره و در صورتی که قراردادی تمدید نشده باشد ، اجاره‌دهنده یا صاحب ملک از مستاجر می‌خواهد ملک را تخلیه کرده که در این صورت ،اگر ملکی با رضایت تخلیه شد، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ اما بعضی اوقات ممکن است اختلافی در زمان تخلیه ملک به وجود آید .

اقدامات لازم جهت تقاضای تخلیه

پاسخ یک وکیل حرفه ایی پایه یک دادگستری در شرح شرایطی که در آن موجر می‌تواند تخلیه ملک خود را تقاضا کند یا نه :
برای آنکه درخواست تخلیه ی ملک از سوی موجر وجاهتی قانونی داشته باشد باید مدت اجاره منقضی شده باشد یا مستاجر بیشتر از سه ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد یاکاری به خلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد؛ در این حالتهاست که می‌توان خطاب به شورای حل اختلاف محل ملک‌تان درخواست صدور دستور تخلیه بنویسید.

ابتدا باید دقت داشته باشیدکه قرارداد اجاره تابع مقررات کدام یکی از قوانین اماکن استیجاری می باشد .

به طورمثال اگر ملکی تجاری مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۵۶ باشد در این صورت دادگاه در رابطه با صدور حکم فسخ اجاره و تخلیه عین مستاجره باید مقررات مواد ۱۲ لغایت ۱۷ قانون مذکور را در نظر بگیرد

و اگر ملک مورد اجاره مسکونی و مشمول قانون یادشده یا قانون روابط موجر و مستاجر یا قانون مدنی مصوب سال ۱۳۶۲ یا فاقد شرایط شکلی تنظیم قرارداد اجاره مطرح شده در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ (فقدان گواهی ۲ نفر شاهد در قرارداد اجاره) باشد موجر می بایستی که مبادرت به تقدیم دادخواست تخلیه کند و رسیدگی کردن به آن نیز تابع تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی نیزخواهد بود.

در صورتیکه قرارداد اجاره تنظیمی تابع مقررات قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶ باشد، وفق مقررات مواد ۲ ، ۳ و ۴ قانون مذکور، پس از مدت یک هفته بعد از تقاضای تخلیه از طرف موجر دستور تخلیه بعد از سپردن ودیعه و مبلغ قرض‌الحسنه مندرج در قراردادنامه توسط دایره اجرای ثبت صادر یا موجر به صندوق سپرده دادگاه و یا توسط ضابطیین قوه قضاییه دستور اجرا انجام خواهد شد.

در قراردادهای عادی و رسمی: تفاوت تخلیه عین مستاجره در قرارداد اجاره عادی با قرارداد اجاره به صورت سند رسمی عبارتند از اینکه :

به موجب ماده ۲ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶ قرارداد اجاره عادی باید توسط دو نفر از افراد مورد اعتماد هردو طرف به عنوان شاهد گواهی شود و درخواست تخلیه در صورتی که محل اجاره به منظور سکنی باشد به شورای حل اختلاف

و در صورت تجاری بودن محل مشمول پرداخت حق پیشه وکسب و سرقفلی و تجارت به دادگاه محل تقدیم کرده و دستور تخلیه با انقضا مدت توسط موجرو یا وکیل فرد مورد نظر به دوایر اجرای ثبت و همچنین با تودیع مبلغ ودیعه و قرض‌الحسنه به دایره اجرای ثبت و صدور اجراییه طی مدت زمان یک هفته و سپس اجرای تخلیه توسط ضابطین قوه قضاییه صورت می‌گیرد.

درخصوص عنوان تنظیم اظهارنامه برای مطالبه تخلیه ملک باید گفت که ؛ برای درخواست تخلیه عین مستاجره نیازی به ارسال اظهارنامه به مستاجره نمی باشد .

در صورتی که مدت قرارداد اجاره منقضی شده باشد، مستاجر مکلف به تخلیه عین مستاجره است و بسته به آنکه قرارداد اجاره تابع کدام یک از قوانین جاری مربوط به روابط موجر و مستاجر باشد، درخواست تخلیه و صدور اجرای حکم نیز متناسب با آن خواهد بود.

تخلیه فوری ملک :

با پایان یافتن مدت معمولا اجاره‌دهنده از مستأجر می‌خواهد ملک را تخلیه کند. اگر ملک با رضایت تخلیه شد که مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما گاهی ممکن است اختلافاتی در زمان تخلیه ملک به وجود بیاید که به دنبال بررسی راه‌ حل قانونی برای تخلیه ملک هستیم.

اگربخواهیم تخلیه ملک از سوی موجر وجاهت قانونی باشد باید؛

۱-یا مدت اجاره منقضی شده باشد.
۲-یا مستأجر بیش از ۳ ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد.
۳-یا اینکه کاری بر خلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد.

در این صورت می‌توانید خطاب به شورای حل اختلاف محل ملکتان درخواست صدور دستور تخلیه بنویسید.

تخلیه در صورتی که که قرارداد اجاره عادی باشد چگونه است؟

۱-به روند رسیدگی به تقاضای تخلیه در فرضی می‌پردازیم که موجر و مستأجر قرارداد اجاره را به صورت عادی منعقد کرده‌اند.

۲-اگر قرارداد اجاره غیررسمی باشد، یعنی در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم نشده باشد، می‌توانیم برای تخلیه ملک دستور فوری بگیریم. در خصوص قراردادهای عادی فرقی بین این که قرارداد به صورت دستی و بر روی‌ برگه تنظیم شده باشد و یا در آژانس املاک تهیه شده باشد وجود ندارد.

البته قرارداد تنظیم شده باید دارای شرایط یک قرارداد قابل استناد باشد. در برگه درخواست برای تخلیه باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی و محل اقامت مستأجر و مشخصات عین مستأجره و مشخصات و تاریخ سند اجاره قید شود.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل ملکی در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

مقام قضایی دستور‌دهنده تخلیه در اجرای قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۷۶ باید با بررسی مدارک رابطه استیجاری را ثابت و بعد از آن دستور تخلیه را صادر کند.

در این حالت دیگر حق اعتراضی برای مستأجر یا شخص ثالث وجود ندارد و در صورت اعتراض یا ادعای هرگونه حق، برطبق ماده ۵ قانون فوق می‌تواند دادخواست بدهد که یک مسأله جداست و کاری به دستور تخلیه ندارد.

4 نظرات
  1. جواد رمضانی می گوید

    با تشک از گروه حقوقی راه امید .من از کارتون راضی بودم

  2. رسول محسنی می گوید

    سلام. یک سوال داشتم . من مستاجر هستم .طبق قرار داد دوماه قبل موعد اجاره تمام شد و طبق توافق با مالک قرار شد منزل را تخلیه کنیم و ایشان پول رهن را به من برگرداند .من راس موعد خونه رو تخلیه کردم ولی صاحب خانه هنوز بعد از گذشت دو ماه پول مرا پس نداده .من چند دفعه تماس گرفتم با صاحب خانه ولی جواب نمیدن .میتونم شکایت کنم ؟کلید خانه را تحویل ندادم ولی بنگاه صورتجلسه کرده که در موعد مشخصخانه تخلیه شده

    1. somaye rad می گوید

      سلام .بله شما میتوانید با کمک وکلای مخصص ما در کمترین زمان پول خود را از ایشان پس بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره۰۵۱۳۶۱۴۴۴۴تماس حاصل فرمایید.

    2. صالحه رضائی می گوید

      سلام. بله میتونید شکایت کنید در شورای حل اختلاف.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود