وکیل خانواده در مشهد

 وکیل خانواده در مشهد 

 

مشاوره حقوقی

انعقاد وکالتمشاوره حضوری مشاوره تلفنی مشاوره آنلاین

طلاق

[*] طلاق از نظر لغوی به معنی رها شدن می باشد و در اصطلاح عبارت از پایان دادن زناشویی به وسیله زن و شوهر طلاق را اغلب راه حل رایج و قانونی عدم سازش زن و شوهر ، فروریختن ساختار زندگی خانوادگی ، قطع پیوند زناشویی و اختلال ارتباط وا از آنجا که هدف والدین با فرزندان تعریف کرده اند . در حقیقت همانگونه که پیوند بین افراد طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می شود.در طلاق و جدایی نیز قوانین و شرایط خاص خود را دارد.

[*] طلاق حقی نیست که به مرد عطا شده باشد و از زن بازداشته شده باشد بلکه طلاق آخرین راه چاره ایست که برای پایان دادن به زندگیهای بدون عاطفه و مشقت بار در نظر گرفته شده است به همین لحاظ مسولیت فردی که اختیار بیشتری در این موضوع دارد بیشتر است لذا باید توجه داشت افرادی که از روی هوا و هوس به این امر اقدام میکنند و با بروز کمترین اختلافات آنرا چاره کار خود میدانند روزی باید در مقابل خداوند متعال پاسخگو باشند که آیا واقعا امکان ادامه زندگی به هیچ وجه وجود نداشته و آیا آنها همه سعی خود را برای ادامه زندگی کرده اند؟ و باید پاسخ دهند چرا چیزی را که خداوند امر به محکم و استوار کردن آن کرده براحتی از هم گسسته اند .

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل خانواده در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

شرایط ایجاد طلاق

[*] ۱-بر اساس قوانین و موازین کشور وقوع امر طلاق از سه راه امکانپذیر است.

طلاق توافقی

[*] در طلاق توافقی خواهان می تواند زوج یا زوجه باشد، باید میان دو حالت تفاوت قائل شد: در صورتی که خواهان طلاق زوج باشد مبنای قانونی آن را می توان ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی دانست که بیان می کند «مرد می تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد». و اگر خواهان زوجه باشد قضات دادگاه ها طلاق توافقی را به لحاظ قانونی با ماده ۱۱۴۶ که مبین طلاق خلعی است تطبیق می دهند: «طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد اعم از این که مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد».

[*] اما در خصوص فرآیند حقوقی که در خصوص طلاق توافقی باید طی شود لازم به توضیح است که طلاق توافقی نیز مانند هر دعوای حقوقی دیگری با تنظیم و تسلیم دادخواست در مرجع قضایی صالح (دادگاه خانواده) آغاز می شود.

[*] مدارکی که زوجین در این خصوص نیاز دارند فتوکپی برابر با اصل از سند ازدواج و شناسنامه زوجین است که باید ضمیمه دادخواست شود.. البته در روز جلسه رسیدگی در دادگاه اصول اسناد باید همراه زوجین باشد. در شرح خواسته زوجین باید توفقات خود را در تمام موارد اعم از مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و غیره ذکر نمایند.

[*] چنانچه در جلسه رسیدگی دادگاه، زوجین متفقاً درخواست طلاق خُلع را بنمایند

مشاوره حقوقی

انعقاد وکالتمشاوره حضوری مشاوره تلفنی مشاوره آنلاین

پرسش شما

چرا حضانت و سرپرستی اطفال به پدر واگذار می شود؟ مگر مادر عاطفه ندارد؟

 

پاسخ

در پاسخ به این پرسش توجه چند نکته بایسته است:

یک قانون گذاری

۱-۱٫ به طور معمول در قانون گذاری، وضع غالب و نوع و تمامی انسان ها ملاحظه می گردد، نه موارد خاص و استثنایی. البته در صورت لزوم برای موارد استثنا نیز از طریق تبصره، قواعد جزئی تری وضع می گردد.
۲-۱٫ قوانین و روبناهای حقوقی به طور عمده، باید در کل نظام حقوقی مورد توجه قرار گیرد. مسأله حضانت نیز جزئی از مجموعه حقوق مدنی اسلام است که بدون توجه به کل مجموعه، فلسفه آن روشن نخواهد شد.
۳-۱٫ در مسأله حضانت، اموری چند مورد توجه است؛ از جمله: عواطف مادر، عواطف پدر، عواطف فرزند (با توجه به روان شناسی دختر و پسر)، مسایل مربوط به آینده فرزند (مانند شیوه ها و مدل های الگوگیری در زندگی)، مسایل تربیتی فرزند، حقوق اقتصادی و تأمین نیازهای مادی فرزند، زندگی آینده پدر و مادر و … .

دو. حضانت در اسلام

اکنون باید دید آیین حیات بخش اسلام با این مسایل چگونه برخورد نموده و چه راه حلی ارایه کرده است:
۱-۲٫ اسلام تأمین کلیه نیازهای مادی فرزند را بر عهده پدر قرار داده است. بنابراین حتی در زمانی که فرزند تحت حضانت مادر قرار دارد، پدر باید کلیه هزینه های لازم را برای فرزند تأمین کند. بنابراین مادر هیچ گونه تکلیفی در این زمینه ندارد.
۲-۲٫ بر اساس فتاوای مشهور فقیهان، حضانت پسر تا دو سالگی و حضانت دختر تا هفت سالگی از آن مادر است.
۳-۲٫ حضانت مادر نسبت به فرزند، به عنوان «حق» است و از حقوق او به شمار می آید ولی تأمین مخارج و حضانت پدر به عنوان «تکلیفی» است. از این رو مادر هرگاه بخواهد، می تواند از عهده داری امور فرزند شانه خالی کند ولی مرد هرگز چنین اجازه ای ندارد.
۴-۲٫ زن و مرد، می توانند در مورد حضانت فرزند خود، به گونه های دیگری – که دلخواه آنان و صلاح فرزند را تأمین کند- به توافق برسند.
۵-۲٫ اگر مادر به دلایلی صلاحیت عهده داری امور فرزند را نداشته باشد، این امر به پدر واگذار خواهد شد. همچنین اگر پدر فاقد چنین صلاحیتی باشد، مادر می تواند عهده دار حضانت شود. در صورت عدم پذیرش مادر و یا عدم صلاحیت هر دو، به حکم قاضی شخص دیگری این مسؤلیت را به عهده خواهد گرفت.در قانون مدنی، با توجه به مصلحت طفل، امکان سلب حضانت از کسی که اصولاً باید دارای اولویت باشد، پیش بینی شده است. ماده ۱۱۷۳ در این باره می گوید: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت او است، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند با تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم یا مدعی العموم، هر تصمیمی را که برای حضانت مقتضی بداند، اتخاذ کند».بنابراین دادگاه می تواند با شرایط یاد شده، حضانت را از پدر یا مادر – که حق تقدم دارند – گرفته، به دیگری یا به شخص سوم واگذار کند. برای مثال اگر مادر، فساد اخلاقی داشته باشد و یا پدر به مواد مخدر مبتلا شود – به نحوی که سلامت جسمی یا روحی کودک به خطر افتد- دادگاه می تواند حضانت را به شخص دیگری واگذار کند.

سه حکمت احکام حضانت

۱-۳٫ فرزند در نخستین دوران زندگی خویش، نیاز شدیدی به مهر مادر و مراقبت های ویژه او دارد؛ به گونه ای که هیچ چیز، جایگزین عواطف و مراقبت های او در این دوران نمی شود. مادر نیز دغدغه فوق العاده ای در این باره دارد. بنابراین حکمت حضانت مادر در این دوران کاملاً آشکار است.
۲-۳٫ فرزند در دوران کودکی، تحت تأثیر الگوهاست و به تدریج شخصیتش شکل گرفته و سامان می یابد. از طرف دیگر به طور طبیعی دختر باید با رفتارهای زنانه، مادرانه و عاطفی خو بگیرد و شخصیتی متناسب با جنسیت خود پیدا کند. از این رو بهتر است مدت بیشتری با مادر زندگی کند تا شخصیت او، بر اساس الگوی جنسی مناسب خود پرورش یابد. در مقابل، پسر نیز باید الگوی جنسی مناسب خود را یافته و متناسب با آن رشد کند. لازمه این مسأله نیز آن است که پسر، مدت بیشتری با پدر زندگی کند و هر چه زودتر به پدر ملحق شود.
۳-۳٫ حق گونه بودن حضانت مادر و محدودیت نسبی دوران آن، موجب می شود که زن از آزادی، فراغت و شرایط کافی برای زندگی مجدد برخوردار شود. در حالی که اگر حضانت فرزند برای زن تکلیف آور و طولانی مدت باشد، چه بسا دیگر نتواند موفق به ازدواج مجدد گردد و شکست او در زندگی نخستین، به ناکامی همیشگی او مبدل شود؛ زیرا بسیاری از مردان مایل به حضور فرزند دیگری در خانه خود نیستند. اما زن از این جهت مشکل چندانی ندارد و زنان بسیاری به جهت روحیات عاطفی، آماده پذیرش فرزندان مرد می باشند.بر اساس ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی اگر در نکاح دائم مهریه ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد، عقد ازدواج درست است و طرفین می توانند بعد از عقد در مورد مهر توافق نمایند. اما اگر پیش از توافق در مورد مهـریه، بین آن ها نزدیکی واقع شود، زوجه فقط می تواند مهر المثل مطالبه کند. اما در مورد نکاح موقت بر اساس ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی عدم مهر در عقد موجب بطلان است.

 

پرسش شما

درصورتیکه طلاق از طرف زوج باشد:
۱ ــ مسئله تقسیم سرمایه حاصل شده بعد از ازدواج تاچه حد قابل پیگیر است
۲ ـ نحوه وصول اجرت المثل وهمچنین نحوه محاسبه آن رابیان فرمائید.
۳ ـ چنانچه زوج برای فرار از پرداخت حقوق زوجه سرمایه خود را به نام دیگری کرده باشد چه اقدامات حقوقی امکان پذیر می باشد.

پاسخ 

با سلام
۱-در صورتیکه زوج شرط ضمن عقد مبنی بر تنصیف اموال در صورت جدایی را قبول و امضا نموده باشد و هیچگونه تخلفی از ناحیه زوجه انجام نشده باشد( مثلا اخذ رای عدم تمکین از ناحیه زوج) و مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید نصف اموال بدست آمده پس از ازدواج را به همسر خود بدهد.
۲-برابر تبصره ۶ ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام زن حق دارد از دادگاه درخواست کند حق الزحمه کارهایی را که در زمان زوجبت بدون قصد تبرع انجام داده و شرعا موظف به آن نبوده است تعیین و زوج را مکلف به پرداخت آن نماید.در اجرت المثل ملاک تعیین وضع مالی مرد نیست. بلکه با ارجاع امر به کارشناسی حق الزحمه زن در امور خانه داری به نسبت سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر و دیگر عوامل تعیین می گردد.
۳-در صورتی که معامله به قصد فرار از دین قابل اثبات باشد ( مثلا تاریخ انتقال پس از اقامه دعوی از سوی زوجه باشد) می توان به استناد ماده ۲۱۸ قانون مدنی درخواست ابطال آن رااز دادگاه صالح نمود همچنین به استناد ماده ۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی عمل زوج جرم و وی به ۴ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می شود. موفق باشید.

پرسش شما

با سلام وتشکر اگر زنی از طرف شوهرش وکالت برای طلاق داشته باشد میتواند هم مهریه اش را بگیرد وهم طلاق بگیرد؟ وسوال دیگر اینکه اگر بداند شوهرش ملکی دارد وآدرس شهرداری ملک رابداند ولی شماره پلاک ثبتی آنرا نداند میتواند جهت توقیف ملک اقدام کند ؟ با سپاس

پاسخ 

با سلام بله می تواند طلاق بگیرد و مهریه خود را نیز مطالبه نماید مگر اینکه در ضمن متن وکالتنامه زوج ذکر کرده باشد که زوجه در صورت بذل تمام یا میزان خاصی از مهریه خود وکالت در طلاق دارد. برای توقیف ملک حتما پلاک ثبتی مورد نیاز می باشد . موفق باشید.

ترهین ملک صغار

آیا با صدور عدم تمکین برای زوجه امکان ازدواج مجدد وجود دارد؟

پاسخ 

بله البته در صورت صدور مجوز از سوی دادگاه در صورتی که ملائت زوج برای اداره دو خانواده وجود داشته باشد و اجازه دادگاه برای ازدواج موجب تحقق شرط ضمن عقد دایر بر حق طلاق زوجه در صورت ازدواج مجدد مرد شامل نمی شود چون با اجازه دادگاه ازدواج دوم صورت گرفته اما بدون اجازه دادگاه باشد زوجه حق گرفتن طلاق برابر با شروط ضمن عقد خواهد شد.

پرسش شما

ایا با اینکه زن و مرد مدت ۶ یا ۷ سال دور از هم زندگی کردند واختلاف داشتند امکان طلاق با وجود نداشتن موارد موجب طلاق در زوج وجود دارد؟

پاسخ 

بله به نظر اگر زن و مردی در ۷ یا ۸ سال نتوانستند به نتیجه قطعی برای ادامه یا متارکه بگیرند ادامه زوجیت موجب عسر وحرج برای زوجه میباشد و بنده ۲ مورد در این خصوص رای گرفتم هرچند زوج مخالف بود.

پرسش شما

ایا صرف دستگیری زوج با یک خانم تحت عنوان رابطه نامشروع امکان طلاق است ؟

پاسخ 

در شروط ضمن عقد فقط جرایمی که محالف شئونات زندگی مشترک( در قانون حمایت خانواده هم هست ) باشد از موجبات طلاق خواهد بود نه هر دستگیری و در رابطه نامشروع که صرفا موجب شلاق خواهد بود به نظر به تنهایی موجب طلاق نخواهد شد ولی اگر محکومیت به سو’ معاشرت / اعتیاد/ یا ندادن ۶ ماه نفقه و عدم امکان الزام زوجه از موجبات طلاق و ایجاد حق نسبت بر هریک از موردها حواهد شد یا جرایم مکرر و متعدد زوج  از جمله انهاست.

پرسش شما

آیا امکان منع  تحصیل زوجه از طرف زوج وجود دارد؟

پاسخ 

خیر مگر در ضمن عقد شرط شده یا ادامه تحصیل به جهت دوری مسافت یا … که به ارکان خانواده با تشخیص دادگاه خلل وارد کند چون تحصیل حقی است که قانون اساسی هم به اشخاص داده و سلب این حق ممکن نیست اما مشاغل که برخلاف شئونات خانوادگی یا موجب فروپاشی خانواده گردد نیز با تشخیص دادگاه امکان طلاق را  دارد.

پرسش شما

آیا مطالبه مهریه که در عقد نامه عندالاستطاعه قید شده هر زمان وجود دارد؟

پاسخ 

خیر در صورت استطاعت زوج و دارا شدن اموال اقدام ممکن است ولی در عندالمطالبه و در صورت نداشتن مال برای زوج امکان دادن دادخواست و حبس زوج وجود دارد مگر اعسار و نداشتن مالی برای زوج جهت ادای مهریه با  گواهی ۴ نفر شاهد ثابت گردد که در ان صورت تقسیط و از حبس زوج از این جهت خودداری خواهد شد.

پرسش شما

زوجه دادخواستی به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش به لحاظ اعتیاد و بیکاری همسرش به دادگاه بدوی تقدیم می‌کند. در جریان دادرسی با توجه به اظهارات طرفین مبنی بر عدم تفاهم و بذل مهریه از سوی زوجه و قبول آن از طرف شوهر و نیز با جلب نظر داوران، دادگاه به استناد ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی گواهی عدم امکان سازش را برای اجرای صیغه طلاق خلعی صادر می‌نماید. زوجه از این رأی تجدیدنظرخواهی می‌کند و بیان می‌دارد با توجه به این که شوهرش معتاد و بیکار است، تقاضای طلاق را طرح نموده و حاضر به بذل مهریه خود نیست. زوج نیز در لایحه جوابیه‌اش تصریح می‌کند که در صورت رجوع زوجه از بذل مهریه، حاضر به طلاق دادن وی نمی‌باشد. با توجه به این که دادگاه بدوی در مورد عسر و حرج زوجه تحقیقی انجام نداده و بر این اساس رأیی نیز صادر نشده است و با عنایت به تجدیدنظرخواهی زوجه، دادگاه تجدیدنظر چه تصمیمی را باید اتخاذ نماید؟ آیا می‌تواند با عنایت به رجوع مشارالیها به فدیه و این که رأی بدوی بر مبنای ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی صادر شده، رأی بدوی را نقض و حکم به بی‌حقی نامبرده صادر کند؟

پاسخ 

خواسته خواهان، طلاق به علت عسر و حرج و اعتیاد زوج است و دادگاه بدوی نیز بر این مبنا به موضوع رسیدگی و گواهی عدم امکان سازش صادر نموده است. حال چنانچه زوجه در مرحله تجدیدنظرخواهی از آنچه که بذل نموده، عدول کند و زوج نیز حاضر به طلاق دادن وی نباشد، مبنای رأی صادره مرتفع شده و دادگاه تجدیدنظر با نقض رأی مذکور باید براساس توافق انجام شده حکم به رد دعوا صادر نماید.

پرسش شما

موارد عسر و حرج زوجه کدامند؟

پاسخ 

عسر و حرج عبارت است ازبه وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه نماید و این امری است نسبی ولی در تبصره الحاقی به ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی چند مورد را از مصادیق عسر و حرج دانسته . باید به این نکته توجه داشت که قانونگذار در این ماده تنها به مصادیق عسر وحرج اشاره نموده و آن بدین معنا نیست که این موارد حصری می باشند بلکه دادگاه می تواند در موارد دیگری نیز عسر و حرج زن را احراز و حکم طلاق به درخواست وی را صادر نماید. موارد ذکر شده در تبصره مذکور عبارتند از :

۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه متناوب در مدت ۱ سال بدون عذر موجه.

۲-اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.در صورتیکه زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک ، مجددا به مصرف مواد مذکور روی آورد ، بنا به درخواست زوجه ، طلاق انجام خواهد شد.

۳- محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر .

۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

۵- ابتلا زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه ی صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

پرسش شما

زن مطلقه ای که ازاله بکارت شده است آیا در ازدواج مجدد با شخص دیگری میتواند از حق حبس استفاده کند و آیا برای صیغه نکاح مجدداجازه ولی وی لازم است؟

پاسخ 

بله می تواند چون بنابر ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی حق حبس را تنها مشروط به دو امر نموده است:

۱- مهر زن حال باشد یعنی بدون مدت و قابل وصول به مجرد عقد.

۲- زن قبل از دریافت مهریه از شوهر تمکین نکرده باشد.و در اینجا بکارت یا عدم آن شرط نشده است. و اما در مورد قسمت دوم سوال شما تنها نکاح دختر باکره موقوف به اجازه ی ولی یا جد پدری او می باشد .

پرسش شما

با سلام ۶۹+اگر مردی به صورت محدود به مواد مخدر تریاک اعتیاد داشته باشد و خانه و شغلی با درآمد متوسط داشته باشد وهمسر وی نیز دچار مشکلات روحی بوده و دارای ۲ فرزند دختر باشند و زن تقاضای طلاق کند آیا فرزندان را به پدر میدهند یا مادر؟ در حالیکه پدر امکان نگهداری از فرزندان را ندارد و آیا میتواند با مراجعه به دادگاه تقاضای رسیدگی هب مشکل روحی همسرش را بنماید؟

پاسخ 

باسلام حضانت فرزندان تا ۷ سالگی با مادر می باشد و پس از آن نیز دادگاه اختیار دارد تا بعد از طلاق هرکس را (بر اساس مصلحت کودک )مناسب ترمی بیند برای حضانت کودک انتخاب کند. دادگاه باید به این نتیجه برسد که بودن کودک نزد یکی از پدر و مادر به ضرر وی است . مشکل روانی در حد جنون مانع اجرای حق حضانت است و اگر کمتر از جنون باشد( در حد بیماری روحی) مانع حق حضانت نیست. همچنین در صورتی که اعتیاد پدر سلامت روحی یا جسمی کودک را به خطر اندازد وی صلاحیت حضانت را ندارد. در واقع صلاحیت یکی از والدین برای حضانت طفل بسته به نظر دادگاه و مصلحت خود طفل می باشد. موفق باشید.

پرسش شما

سلام پس از دو سال اختلاف و درخواست طلاق توسط شوهرم حکم صادر شده که نصف مهریه را نقدی و نصف دیگر قسطی و نفقه واجرت المثل به فاصبه ۶ماه پرداخت شود ومن نمیخواهم طلاق بگیرم ولی مهریه ودیگر حقوقم را میخواهم ولی قاضی گفته درصورت گرفتن حقوقم باید طلاق یگیرم لطفا راهنمائی فرمائید راه حل قانونی چیست و چکار میتوانم کنم?

پاسخ 

با سلام در صورتی که شوهر شما ابتدا دادخواست طلاق داده باید کلیه حق و حقوق قانونی شمارا یکجا پرداخت نماید تا بتواند شما را طلاق دهد مگر اینکه شما ابتدا مهریه را مطالبه نموده باشید و اعسار وی ثابت شده باشد و سپس او بخواهد شما را طلاق دهد. در هردو صورت طبق قانون مدنی حق طلاق با مرد است و در صورت پرداخت کلیه ی حق و حقوق مالی زن می تواند او را طلاق دهد شما تنها می توانید در صورت فرض اول( شوهر شما دادخواست طلاق داده و شما قبل از آن مهریه ی خود را مطالبه نکرده باشید) از دادگاه بخواهید کلیه ی حقوق مالی شما به صورت نقدی پرداخت گردد. موفق باشید.

پرسش شما

با سلام وتشکر از شما بنده در شرف ازدواج با اقایی هستم که تبعه لبنان ومشغول به تحصیل در ایران هستند.سوال من این است که با توجه به اینکه پس ازازدواج تابعیت ایشان برمن تحمیل میشود اگر پدرمن بعد از ازدواج من فوت کنند ارث بمن تعلق میگیرد؟چون با توجه به اینکه من از تابعیت ایران خارج میشوم حاکمیت من بر اموالی چون زمین وباغ محدود خواهدشد.آیا تمام اموال پدرم به برادرم میرسدیا اینکه دولت املاکی را که بمن میرسد را میفروشد ومبلغ آنرا بمن تحویل میدهد؟ با سپاس

پاسخ 

با سلام بله تمامی اموال به شما ارث می رسدلیکن چون تبعه کشوری دیگر می شوید به شما ۱ سال مهلت داده می شود در خصوص اموال خود تعیین تکلیف نمایید.( تبعه ی کشورهای دیگر در ایران تنها می توانند یک ما غیر منقول برای سکونت و یا محل کار خود داشته باشند.) موفق باشید.

پرسش شما

درصورتی که زن مهریه خود را به اجرا گذارد ایامیتواند خانه مسکونی شوهرش را که تا ۹ سال دیگر در رهن بانک مسکن است (به علت وام مسکن) توقیف کند؟ (خانه مورد نظرتنها ملک شوهراست) اگرمیتواند چگونه است؟ ویا چه کارهای دیگری میتواند انجام دهد؟ با تشکر

پاسخ 

با سلام در صورتیکه میزان مازاد بر رهن بانک ، بیشتر از مستثنیات دین باشد ( با نظر کارشناس و بستگی به قیمت ملک دارد که آیا می توان با قیمت آن منزلی در شان مدیون تهیه کرد یا نه) می تواند توقیف نماید در غیر اینصورت خیر. موفق باشید.

پرسش شما

آیا با وجود عدم تمکین همسر و اخذ مجوز از دادگاه برای ازدواج مجدد باز هم در صورت تحقق نیافتن رضایت همسر برای ازدواج مجدد ،حق طلاق باز با زن است؟ پس ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده چه مواقعی کاربرد دارد؟ لطفا شماره آخرین رای وحدت رویه در مورد ازدواج مجدد را برایم بنویسید. آیا این شرط مطلق است یا منصرف؟ همسرم مدت ۴ ماه است که فرزند شیرخواره خود و من را ترک کرده و در خانه پدری اش زندگی میکند.و علیرغم وساطت بزرگان به منزل بر نمی گردد.وی دانشجو است و احساس می کنم دانشگاه و تحصیل باعث تجری وی شده است.هیچ ضرب و شتم و درگیری هم پیش نیامده.شاید نبودن مهر مادری در یک مادر بعید به نظر برسد اما واقعیت دارد.اکنون فرزندم را من و مادرم پیرم نگهداری می کنیم.در شرایط عسر و حرج شدیدی بسر می برم.ساعت ۴ که از سر کار بر می گردم باید تا آخر شب و گاه تا صبح فرزندم را نگهداری کنم. لازم به ذکر است که خواهر بزرگ همسرم هم پسر ۸ ماهه خود را رها کرده و از شوهرش جدا شده.همسرم گفته تمام حقوقاتم را بده از هم جدا می شویم.بچه هم مال تو. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ 

با سلام در هر صورت طبق شروط ضمن عقد در صورتیکه مرد همسر دیگری اختیار کند زن می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق نماید . این شرط مطلق می باشد. شما باید دادخواست صدور حکم مبنی بر تمکین را در دادگاه اقامه نمایید ( بدوا اظهارنامه ای در اینخصوص برای وی بفرستید ) موفق باشید.

پرسش شما

سلام.خسته نباشید.اگر مردی هیچ دارایی نداشته باشد (منقول و غیرمنقول)و شغل وی نیز دارای درآمدی در حد ماهی۲۵۰ هزار تومان باشد و ۲فرزند نیز داشته باشد که با مسافرکشی با موتور خرج انها را بدهد و همسرش مهریه اش را به اجرا گذاشته باشد و مرد بتواند با حضور شاهد ادعای خودش را مبنی بر اعسار ثابت کند قاضی مقدار اقساط مهریه را چقدر در نظر میگیرد؟با تشکر

پاسخ 

باسلام این امر بستگی به نظر قاضی ، محل زندگی شما و عرف محل دارد و میزان خاص و مشخصی در این زمینه وجود ندارد. مسلما اگر شهود در این زمینه به صورت هماهنگ و قاطع در زمینه ی میزان درآمد و دارایی زوج شهادت دهند ، میزان اقساط عادلانه تر خواهد بود. موفق باشید.

پرسش شما

۱٫اگر زنی بخواهد طلاق بگیرد و فرزندان وی دختر به سنهای ۱۰ و ۱۴ سال باشند و نخواهد انها را نگهداری کند و با وجود نداشتن خانه مسکونی و شرایط فراهم کردن خانه توسط مرد آیا دادگاه میتواند خانواده مرد را مجبور به نگهداری فرزندان کند؟ ۲٫آیا مرد میتواند به عنوان یک پدر از این زن شکایت کند که فرزندان وی را بدون اجازه به مکانهای مختلف میبرد و از ملاقات وی با بچه ها جلوگیری میکند؟(این اقا مدتی استکه به دلیل مشاجرات زیاد با همسرش در منزل مشترک به سر نمیبرد)

پاسخ 

با سلام مطابق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است. خیر دادگاه نمی تواند خانواده ی مرد را اجبار به نگهداری فرزندان نماید. مطابق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی هریک از پدر و مادر که طفل تحت حضانت او نمی باشد حق ملاقات طفل را دارد و پدر می تواند از دادگاه درخواست تعیین حق ملاقات را نماید. موفق باشید.

پرسش شما

در صورتی که زوجه بدرفتاری نماید و زوج نفقه زوجه را به دلیل بدرفتاری وی نپردازد،آیا رفتار زوجه می تواند از مصادیق عدم تمکین باشد؟

پاسخ 

در ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی پرداخت نفقه فرع بر تمکین مدنظر است و از این رو بدرفتاری زوجه نمی تواند از مصادیق عدم تمکین باشد،اما اگر زوج بدرفتاری نماید ،زوجه می تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کند.

پرسش شما

با سلام و خسته نباشید و تبریک بابت کار نو و بسیار زیبای شما که باعث شده در کمترین زمان به حقوق خود واقف شوند. سوال من اینست که مدت سه سال است که همسرم اعتیاد به مواد مخدر دارد و در این مدت بار ها به مراکز درمان اعتیاد مراجعه کرده است.اما من خسته شدم و میخواهم علاوه بر مهریه از شرایط ضمن عقد بهرمند شوم و در خواست طلاق بدهم .حالا سوال اینست که من چگونه میتوانم اثبات اعتیاد وی را بکنم؟ مبلغ حق الوکاله را هم به من بگید .مهریه من ۴۰۰ سکه است ممنونم

پاسخ 

با سلام مطابق شروط ضمن عقد نکاح در صورتی که شما بتوانید اعتیاد همسر خود را که برای مصالح خانواده مضر باشد را ثابت نمایید می توانید از وی جدا شوید. ( دادگاه وی را به پزشکی قانونی جهت تست اعتیاد معرفی می نماید) شما در هر صورت می توانید مهریه خود را مطالبه نمایید . در صورت نیاز به وکیل ، در خصوص میزان حق الوکاله با وکیل خود توافق می نمایید. موفق باشید

پرسش شما

همسرم فوت کرده و یک دختر یک ساله دارم و پدرشوهرم هم صلاحیت قیومیت را ندارد. آیا جهت درخواست قیومیت و انحصار وراثت می‌توان یک دادخواست ارائه داد یا خیر؟ و آیا ابتدا باید انحصار وراثت صورت گیرد و سپس دادخواست قیومیت داد؟

پاسخ 

هر کدام از دادخواستها باید جداگانه نوشته شود و تقدم و تاخری ندارند. می‌توان ابتدا حصر وراثت گرفت و سپس قیم نصب شود و هم می‌توان اول قیم نصب و سپس حصر وراثت گرفت. لکن در این مورد چون فرزند شما ولی قهری دارد ابتدا باید به استناد ماده ۱۱۸۴ قانون مدنی تقاضای عزل ولی قهری و سپس تقاضای نصب قیم نمایید.

پرسش شما

آیا خانم‌ها به غیر از یک هشتم ارث، از زمینی هم ارث می‌برند؟

پاسخ 

اگر فوت شوهر بعد از قانون جدید اصلاحیه قانونی مدنی بوده است ارث می‌برند

پرسش شما

پدری که در قید حیات است آیا میتواند اموال خود را با وصیت‌نامه‌ دستی به فرزندان منتقل کند یا باید حتماً در محضر اسناد رسمی انتقال صورت گیرد؟

پاسخ 

تا ثلث مال خود را در اختیار وصیت دارد و میتواند تا ثلث از اموال خود را به دیگران منتقل نماید-

پرسش شما

میخواستم در مورد مواد ۱۱۰۵ و ۱۱۰۸ قانون مدنی سوال کنم و بدونم که چی هستند؟

پاسخ 

ماده ۱۱۰۵ اعلام میدارد: در روابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است (یعنی تصمیم گیرنده نهایی شوهر است که پس از مشورت با اعضای خانواده اقدام به اخذ تصمیم مینماید و این به معنی استبداد رای نمیباشد) و نباید منافی حقوق اعضاء خانواده باشد.ماده ۱۱۰۸ میگوید: اگر زن بدون مانع مشروع و قانونی از انجام وظایف زناشویی خودداری کند مستحق نفقه نخواهد بود.

پرسش شما

آیا زن میتواند پس از مرگ همسرش از ماترک همسرش مهریه‌اش را بردارد، بدون اینکه شوهرش وصیت کرده باشد، یعنی هم یک هشتم ارثش را و هم مهریه‌اش را ؟

پاسخ 

بله زن میتواند قبل از تقسیم ارث، مهریه خود را از اموال همسرش درخواست نماید. اگر مهریه پول نقد باشد از زمان فوت همسر محاسبه و به نرخ روز پرداخت میگردد. و این جدای از سهم الارث او میباشدراههای کاهش اقساط مهریهسلام دوستان اگر محکوم پرداخت  مهریه شدید و پس از ارائه دادخواست اعسار مورد لطف قرار گرفته و به زندان نرفته یعنی اینکه (به مرگ تهدید شده تا به تب راضی شوید!) ولی محکوم به پرداخت اقساط سنگین مهریه ای شدید که خارج از توان پرداخت شماست دادگاه میتواند با دلایل مبرهن ذیل دادخواست (تقلیل اقساط مهریه)شما را مورد برسی قرار داده و کاهش دهد:
١-از دست دادن موقعیت شغلی ( ورشکستگی -اخراج از کار -زیان دهی شرکت-چک هایبرگشتی -حادثه کاری که منجر به دشواری یا عدم ادامه کار شود

٢-ازدواج مجدد ( به علت اضافه شدن مخارج و نفقهو …)

٣-صاحب فرزند شدن( فرزند نورسیده!  )به علت اضافه شدن مخارج و نفقه فرزند

۴-گران شدن سکه  (اگر مهریه سکه باشد و مثلا در طی مدت ٣ ماه ۴٠ یا ۵٠% قیمت ان بالا رفته باشد

۵-حوادث طبیعی مانند خشکسالی سیل زلزله سرقت اموال و هر حادثه ای که در پرداخت مهریه ایجاد  اختلال کند

۵-همزمان شدن اقساط نفقه و مهریه .

۶-ازدواج مجدد زنی که طلاق داده اید یا طلاق گرفته- موفق باشید

پرسش شما

آیا در طلاق عدی مرد باید به زن نفقه بدهد؟

پاسخ 

سوالتان نامفهوم است اگر منظورتان پرداخت نفقه در ایام عده طلاق است جواب مثبت است.

پرسش شما

حضانت فرزند دختر در صورت جدایی والدین بعهده کدامیک از والدین می باشد. درصورتی که طلاق به صورت توافقی انجام پذیرد آیا پدر در کسب حضانت دختر خود به مشکلی برنخواهد خورد پس از ۶ سال زندگی مشترک در زمان متارکه آیا زنی که مدت تقریبی چهار سال شاغل بوده و درآمد خود را در زندگی مشترک هزینه ننموده است می تواند درخواست نیمی از دارائیهایی که پس از زندگی مشترک بدست آمده را نماید.

پاسخ 

بر اساس آخرین اصلاح به عمل آمده در ماده ۱۱۶۹قانون مدنی حضانت طفل تا سن ۷سالگی با مادر وسپس بر عهده پدر است.لیکن چنانچه طلاق به صورت توافقی صورت پذیرد حضانت طفل مطابق توافق زوجین خواهد بود ضمن آنکه چون حضانت تکلیف است نه حق .قابل اسقاط نبوده و طرفی که حضانت قانونا بر عهده اوست می تواند از توافق خود عدول نماید و حضانت طفل را مجددا بر عهده گیرد.تنصیف دارائی نیز دارای شرایط متعددی است که با تحقق جمیع آن شرایط زوجه پس از طلاق می تواند مطالبه نماید که بزودی در قسمت مقالات سایت توضیح داده خواهد شد.

پرسش شما

سوال بنده راجع به ماده ۱۰۸۵ق م است که تمکین در چه زمانی محرز خواهد شد؟منظور بنده این است که اگر مهریه را قسطی کرده باشند به محض دریافت اولین قسط باید تمکین صورت گیرد یا اینکه تا دریافت کل مهر من میتوانم تمکین نکنم؟و در صورت وجود یک چنین زیر ماده ای(بند)سندـ  کجاست وباید به چه مدرکی رجوع کرد؟با توجه به اینکه طرف بنده بعد از ۴سال که در این مدت ۳ بار دادخواست طلاق داده همینک به تقاضای تمکین رو اورده است و مهریه نیز پس از مدتها با معسر بودن وی قسطی شد ولی هنوز در حال حاضر نفقات معوقه را پرداخت نکرده است و احتمالا با این تقاضا هدفش پرداخت نکردن نفقه است چون تصور میکند که من از او تمکین نمیکنم لازم به ذکر است که تمام این مدت بنده برای به دست اوردن حق و حقوقم ابراز کرده ام که میخواهم با وی زندگی کنم ولی او نمیخاست .الان که به فکر بنده پی برده است میگو ید من نیز قصد ادامه زندگی دارم و تو باید با من زندگی کنی .که اکنون من از این هراس دارم که نتوانم به خوبی از پس این جنگ برایم .امید وارم که توانسته باشم سوالم رو خوب مطرح کنم وشما نیز به بنده کمکی نمایید.

پاسخ 

ماده ۱۰۸۵ بیانگر حق حبس زوجه است به این معنی که زوجه حق دارد ایفاء وظایف زناشوئی را منوط به دریافت مهریه نماید.وازاین حق یک بار وآنهم قبل از نزدیکی می تواند استفاده نماید مشروط بر اینکه مهر او حال باشد یعنی مهلتی برای پرداخت تعیین نشده و زوج عندالمطالبه مکلف به پرداخت باشد.بنا بر این چنانچه دادگاه اعسار وی را احراز نماید و مهلتی برای پرداخت مشخص نماید با پرداخت قسط اول حق حبس بدلیل موجل شدن مهر ساقط می گردد.مستند این موضوع در خود ماده مورد اشاره است.ضمنا این حق ارتباطی به نفقه ندارد.بهتر است به این جنگ با تدبیر خاتمه دهید بگونه ای که به آرامش وحقوقتان نیز برسید.

پرسش شما

بنده ۱۲ سال قبل با خانمی ازدواج کردم بعد ازعقد متوجه شدم خانم متارکه ای است وشوهرش بعلت عنین بودن خوش وی را طلاق داده من نیز آن زمان بعلت تفکرات گذشت درراه خدا مطلب را نادیده گرفتم اما حالا ایشان مرا خیلی ناراحت میکند وهمیشه از قوانین اسلام درمورد عدم وظیفه زن در قبال کارهای خانه ونگهداری دوفرزندمان دم می زند وحال خانه داری ندارد وچندین بار قهرکرده رفته خانه مادرش که با بدبختی برگرداندم حالا میخواهم به این غائله پایان دهم کسی که برای خدا باهاش ازدواج کردم پدر من رادر اورده سوال: مهریه را بعلت کلاه برداری میتوانم ندهم سوال:با توجه به اینکه ایشان کارمند است واز وقت خانه میزده وسرکار میرفته وتمام حقوق هایش را در بانک بلوکه کرده باز میتواند ادعای اجرت کار درخانه کند.

پاسخ 

اولا که موضوع کلاهبرداری نیست و چناچه موجبات فسخ نکاح وجود داشته باشد بدلیل اینکه مدت ۱۲سال گذشته است و خیار فسخ فوری می باشد دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.بنابراین مهریه را باید پرداخت نمائید.درمورد سوال دوم دادگاه با رعایت جمیع شرایط و جاب نظر کارشناس متناسب با زحمات ایشان اقدام می نماید

پرسش شما

اینجانب به علل موجه می خواهم همسرم را طلاق بدهم که یکی از این موارد عدم تمکین مسرم می باشد .سوال بنده از جنابعالی این است که چه کار کنم که اینقدر به درازا نکشد و زودتر طلاق بدهم؟

پاسخ 

دوست عزیز رسیدگی به دعاوی حقوقی مستلزم جری تشریفاتی است که بر اساس قانون آئین دادرسی مدنی الزامی و لازم الرعایه است بنا بر این انجام تشریفات قانونی از جمله ابلاغ وقت دادرسی.تعیین داور و رسیدگی به دلایل ومدارک و عنداللزوم استعلام از مراجع مربوطه فرصت و زمان زیادی می طلبد.تنها راهی که می توانید سریع به مقصود برسید طلاق توافقی است.

پرسش شما

سلام ،خسته نباشید جناب آقای سریازی خواهش میکنم جواب سوالات من را هر چه زودتر بدهید دیروز هم برای شما ایمیل زدم ،برادرم سال ۸۳ دختری را با مهریه ۱۰۰۰ سکه به عقد خود درآورد در همان ابتدا ما مخالف عقد بودیم ولی مادر دختر گفت چون ایشان دانشجوی شهرستان است عقد کنند تا به تهران منتقل شود،ما مشغول تدارک عروسی بودیم که آن دختر با توجه به اینکه ازدواج نکرده بود ۵۰۰ سکه از مهریه خود را اجرا گذاشت و عنوان کرد تا زمانیکه مهریه را نگیرد به خانه برادرمن نمیاید برادرم دادخواست عدم تمکین داد که رد شد(با توجه به قانون حبس)حال حکم صادر شده و بعد از دو سال برادرم محکوم به پرداخت مهریه شده است .

۱-آیا تا زمانیکه برادرم اعسار خود را ثابت کند (جهت تقسیط مهریه)آنها میتوانند حکم جلب برادرم را صادر نمایند؟

۲- آیا بعد از تقسیط مهریه برادرم میتواند از دادگاه تقاضای ازدواج مجدد نمایید با توجه به اینکه آن دختر گفته تا مهریه اش را نگیرد ازدواج نمیکند و چون مهریه تقسیط میشود شاید ۲۰ سال طول بکشد؟

۳-آیا راهی وجود دارد که ما بتوانیم ثابت کنیم که آن خانم قصد کلاهبرداری از طریق مهریه اش را دارد؟

پاسخ 

سلام،همانگونه که از توضیحات شمامشخص است همسر برادرتان از حق حبس استفاده نموده است مطابق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع نماید ،بنابر این نمی توان گفت عمل وی کلاهبرداری است یا وی قصد کلاهبرداری دارد با این وصف پس از محکومیت قطعی برادرتان به پرداخت مهریه و صدور وابلاغ اجرائیه چنانچه برادرتان مهریه را نپردازد یا اینکه اعسار خویش را در همان دادگاه به اثبات نرساند وی می تواند با اعمال ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی حکم جلب برادرتان را بگیرد،بعد از تقسیط مهریه وپرداخت قسط اول حق حبس وی زائل می شود و وی مکلف به تمکین است وچنانچه به دلیل موجه قانونی حاضر به تمکین نباشد برادرتان می تواند پس از اثبات موضوع در دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد.سربازی۳۰/۳/۸۶ توضیح ضروری اینکه به موجب رای وحدت رویه شماره ۷۰۸ـ ۲۲/۵/۱۳۸۷ هیأت عمومی دیوانعالی کشور تقسیط مهریه نافی حق حبس زوجه نیست، هر چند بنظر اینجانب این رای دچار خدشه اساسی بوده و تبعات غیر قابل جبرانی دارد مع الوصف به موجب آن ، تا پرداخت آخرین قسط مهریه حق حبس به قوت خود باقی است،برای ملاحظه رای مذکور ازاین لینک استفاده کنید.

پرسش شما

با سلاممن دو سال ازدواج کردم ولی در زندگی ام به خاطر دخالت دیگران رنج می برم و شغلی ندارم در واقع من دانشجو هستم و مخارج ام را خانواده ام تقبل می کردند و همسرم از اهرم مهریه استفاده کرده و مرا تهدید می کند. می خواستم بپرسم اگر طلاق انجام بشود و از من مهریه خواسته شود من اصلاٌ توانایی ندارم ( مال و درامدی ندارم) لطفاٌ راهنمایی ام کنید.با تشکر

پاسخ 

در مورد قسمت اصلی مشکلتان توصیه می کنم از خدمات موسسات مشاوره و روانشناسی کمک بگیرید اما در مورد سوالتان می توانید دادخواست تقسیط بدهید در صورت اثبات اعسار مهریه را قسطی پرداخت خواهید کرد.

پرسش شما

همانگونه که استحضار دارید امکان رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت فقط در دیوان عدالت اداری قابل بررسی و رسیدگی است در صورتیکه بر طبق داد نامه ۳۹۸ شعبه پنجم شکوائیه و خواسته من وصف کیفری محسوب و از قانون و ماده ۱۱ دیوان عدالت اداری خارج می باشدو در آن سازمان بررسی ها ماهوی است نه شکلی با چنین شرایطی بنده با داشتن شکوائیه وصف کیفری به کدامیک از سازمانهای قوه قضائیه جهت رسیدگی مراجعه کنم : با تشکر والسلام

پاسخ 

سوالتان دارای ابهام است اگر منظورتان این است که کارمند دولت به سبب اقدام اداری خویش مرتکب عملی گردیده که وصف کیفری دارد می توانید به دادسرای کارکنان دولت مراجعه وطرح شکایت نمائید.

پرسش شما

من قصد سفر خارجی دارم . قبلا بدهی مالیاتی داشته ام . می خواهم قبل از سفر آخرین وضعیت خود را بدانم تا در صورتی که مشکلی دارم آن را حل کنم . از کجا می توانم وضعیت ممنوع الخروج بودنم را کنترل کنم ؟ با تشکر

پاسخ 

از طریق اداره گذرنامه میتوانید مطلع شوید.

پرسش شما

اگر در طلاق نامه امده باشد که مادر دو بار در هفته حق دارد فرزند را به مدت ۵ ساعت در کلانتری ببیند ایا مادر می تواند پس از طلاق و مدتی که گذشت تقاضای ازدیاد ملاقات دهد؟ ممکن است قاضی با تقاضای ازدیاد ملاقات موافقت کند؟ آیا چنین چیزی در دادگاهها ممکن است؟

پاسخ 

حق ملاقات چه از جانب مادر وچه از جانب پدر دو بار در هفته نیز منافات با حق حضانت داردمگر اینکه به صورت توافق بین پدر ومادر مورد حکم قرار گرفته باشد و محاکم نوعا چنین حکمی صادر نمی نمایند بنابراین هر چند مادر می تواند چنین تقاضائی را از دادگاه بنماید لیکن دادگاه به جز موارد خاص که ضرورت چنین ملاقاتی را با جلب نظر روانشناسان پزشکی قانونی احراز کند نمی تواند با آن موافقت کند واگر موافقت کند قابل نقض است.

پرسش شما

مهریه همسر من ۳۰۰ سکه می باشد که ۷۰ سکه آن را به اجرا گذاشت و بنده دادخواست اعسار دادم که پذیرفته شد و از ماه قبل ماهی یک سکه می دهم (۷ عدد هم به عنوان پیش پرداخت داده ام) حال ایشان مجددا ۷۰ سکه دیگر اجرا گذاشته اند. آیا من باید مجددا دادخواست اعسار بدهم یا دیگر نیازی نیست. آیا برای این ۷۰ عدد هم ممکن است مجددا به من بگویند ماهیانه باید مبلغی به همسرم بدهم؟

پاسخ 

بله مطابق قانون ائین دادرسی مدنی برای هر دعوی دادخواست اعسار جداگانه باید بدهید و حتما خواهند گفت که باید ماهیانه مقادیری سکه بپردازید اما شما می توانید تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهید.

پرسش شما

می خواستم سوال کنم که یک خانم می تواند از طریق مهریه ۵۰۰ سکه ای خود در صورتی که نتواند ثابت کند که شوهرش وی را کتک زده طلاق بگیرد . درصورتی که مرد حاضر به طلاق نباشد . من می توانم از طریق مهریه وی را تحت فشار قرار دهم تا حاضر به طلاق شود . ضمنا من تاکنون چیزی بنام نفقه از ایشان نگرفته ام .من تحت هیچ شرایطی نمی خواهم با این مرد زندگی کنم و هیچ علاقه ای به ایشان ندارم چطور می توانم طلاق بگیرم در صورتی که وی حاضر به طلاق نباشد آیا می توان با بذل مهریه و نفقه و تمام حق و حقوق طلاق گرفت ؟

پاسخ 

سلام در صورتیکه وی حاضر به طلاق نباشد وشما هم دلیل قانونی برای طلاق نداشته باشید نمی توانید از وی طلاق بگیرید .زنان در چنین مواقعی نوعا از طریق مهریه شوهرانشان را تحت فشار قرار می دهند که در مواردی به نتیجه هم می رسند ولی چنانچه زوجه نتواند ثابت کند که در عسر وحرج قرار دارد یا اینکه شروط عقدنامه محقق شده است نمی توانند طلاق بگیرند هر چند تمامی حق و حقوق خود را بذل نمایند در مورد نفقه هم شما می توانید اقداماتی انجام دهید در صورتی که نفقه پرداخت ننماید ونتوان وی را الزام کرد از موارد طلاق می تواند باشد.

 

پرسش شما

همسر سابق من محکوم به پرداخت نفقه ماهیانه در حق فرزند است.ولی با وجود صدور اجرائیه و مراجعه مکرر و ارسال اخطاریه تا کنون به هیچ طریقی نتوانسته ام این مبلغی از وی دریافت کنم.بجز یکبار آنهم با برگه جلب که در دادگاه توانستم او را گیر بیاورم.با توجه به اینکه از آن موقع وی مدت ۱۸ ماه هیچ پرداختی نداشته ،آیا راهی هست که او را ملزم به پرداخت درست وبه موقع نفقه کند؟وآیا در این موارد که محکوم علیه استنکاف از اجرای حکم می کند نباید محکوم به از حقوقش کسر گردد؟قاضی اجرای احکام می گوید چون مبلغ باید ماهانه پرداخت شود نمی توان دستور پرداخت از حقوق وی کرد و فقط ملبغ بدهی معوقه را می توان از حقوقش کسر کرد؟آیا من باید همه عمرم را در راهروی دادگاه سپری کنم تا حق فرزندم را بگیرم؟

پاسخ 

مطابق ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی برای ترک انفاق کیفر حبس از سه ماه ویک روز تا پنج ماه تعیین گردیده است که در غالب موارد موثر بوده است شما می توانید با مراجعه به دادسرای محل سکونتتان از وی شکایت نمائید.قاضی اجرای احکام نیز صحیح گفته است لیکن شما میتوانید در صورت عدم پرداخت نفقه در موعد مقرر از محل حقوق وی اقدام نمائید در هر صورت حق گرفتنی است.

پرسش شما

آیا شیربها و طلاهایی که در دوران عقد برای زوجه خریداری شده است قابل استرداد به زوج است؟ در صورت قابل استرداد بودن چنانچه زوج بابت مهریه و نفقه به زوجه بدهکار باشد می‌توان شیربها و طلاها را بابت این بدهی برداشت؟

پاسخ 

بستگی به شرایط و نحوه بخشش آن‌ها دارد، برای مطابقت شرائط آن با مساله خودتان به ماده ۱۰۳۷ و مواد ۷۹۵ به بعد قانون مدنی مراجعه فرمایید. در صورتیکه شیربها و طلاها قابل استرداد از طرف زوج باشند زوجه می‌تواند با درخواست قرار تامین نسبت به مهریه و یا نفقه گذشته از طریق دادگاه آنها را توقیف کند و پس از قطعی شدن حکم بابت طلب زوجه حساب می‌شود.

پرسش شما

اگر زنی که خود درآمد دارد و با شوهرش زندگی می‌کند و درآمدش را در زندگی خرج کند، اگر بخواهد عدم پرداخت نفقه توسط شوهرش را در دادگاه ثابت کند چه کار باید انجام دهد؟

پاسخ 

باید پس از طرح دادخواست مطالبه نفقه با ارائه شاهد در دادگاه ثابت کند خرج زندگی را از درآمد خودش تامین می‌کند.

پرسش شما

 یکی از موارد طلاق، عدم تمکین زوجه است. مراحل طلاق به چه صورت است؟

پاسخ 

عدم تمکین زوجه ارتباطی به حقوق مرد مبنی بر تقدیم دادخواست طلاق ندارد و با توجه به ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد هر زمان می‌تواند با رعایت مقررات و تقدیم دادخواست همسر خود را مطلقه کند. عدم تمکین زوجه موجب می شود که با تقاضای مرد مبنی بر طلاق، زن نتواند از حقوق خود همچون دریافت “تا نیمی از دارایی” و “اجرت المثل” موضوع تبصره ماده ۶ قانون اصلاح مقررات طلاق استفاده نماید.

پرسش شما

زوجه بدون اجازه زوج در منزل پدر خود به سر می‌برد و در غیاب شوهر قسمتی از اثاثیه منزل را با کمک برادرش برده است. آیا در این گونه موارد آرایی از سوی دادگاه صادره شده است؟

پاسخ 

آیا در هنگام تنظیم دادخواست طلاق این موضوع تأثیری در محکومیت زن دارد؟جهیزیه از جمله دارایی های زن است که با بردن آن به منزل شوهر به او اجازه استفاده می‌دهد. اگر زوج با بردن جهیزیه توسط زوجه موافق نباشد، مشارالیها می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و این موضوع تأثیری در طلاق ندارد؛ اما چنانچه زوجه مقداری از اثاثیه متعلق به زوج را به عنوان جهیزیه خود معرفی کند و در هنگام تأمین اموال با خود ببرد، زوج می‌تواند به دادگاه موضوع را اعلام کرده و استرداد آن را مطالبه نماید. این موضوع جنبه کیفری ندارد و صرفاً زوجهضامن مثل و یا قیمت آن می‌باشد.

پرسش شما

پس از محرز شدن موضوع عدم تمکین زوجه از زوج توسط شورای حل اختلاف، آیا این شورا می‌تواند حکم الزام به تمکین صادر کند؟

پاسخ 

شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوای تمکین را ندارد و با توجه به ماده ۱۲ قانون شورای حل اختلاف، با ارجاع دادگاه شورا سعی درحصول سازش بین زوجین می‌نماید.

پرسش شما

زوجه در هنگام ترک منزل مشترک خویش مقداری پول نقد، سکه و وسایل شخصی زوج را به همراه اموال خود برده و دادخواست طلاق ارائه داده و به دنبال آن هم زوج دادخواست الزام به تمکین مطرح کرده است. چگونه می‌توان این اقدام زوجه را به اثبات رساند؟

پاسخ 

این موضوع صرفاً با اقرار وی یا شهادت شهود قابل اثبات است.

پرسش شما

به دلیل دوری از وطن، آیا می‌توان به برادر وکالت تام الاختیار در زمینه طلاق زوجه داد تا وی با انتخاب وکیل دادگستری مسئولیت امور را بر عهده بگیرد؟

پاسخ 

چنانچه اختیارات لازم در وکالت نامه به برادر برای انتخاب وکیل در مطلقه نمودن همسر اعطا شده باشد، نیازی به حضور خواهان نیست.

پرسش شما

اگر زن در خانه شوهر باشد و از وی تمکین نکند، آیا می‌تواند تقاضای دریافت نفقه بدهد؟

پاسخ 

اگر ثابت شود که زوجه تمکین نمی کند، ناشزه است و مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

پرسش شما

زوجه بدون اجازه، منزل را ترک کرده و به زادگاه خود که محل وقوع عقدازدواج بوده، رفته است. آیا زوج برای دادن دادخواست الزام به تمکین باید در محل اقامت فعلی زوجه طرح دعوا نماید یا در محل سکونت خود؟

پاسخ 

زوجه مهریه خویش را در مقابل حج واجب با متن دست نویس و امضا هبه نموده است. حال آیا وی می‌تواند هبه خویشرا پس بگیرد؟دادخواست الزام به تمکین باید در دادگاه محل سکونت زوجه طرح شود.از آنجا که هبه معوض بوده است، زوجه نمی تواند از آن عدول نماید.

پرسش شما

در صورت عدم تمکین زن، نفقه از او ساقط می‌شود یا مهریه؟

پاسخ 

با توجه به این که در پی عدم تمکین زوجه، دادخواست از ناحیه زوجدر دادگاه مطرح می‌شود، صدور حکم تمکین نشان از عدم تمکین زوجه از زمان تقدیم دادخواست داشته و در نتیجه از آن زمان نفقه به زوجه تعلق نمیگیرد.

پرسش شما

با در دست داشتن رأی دادگاه مبنی بر عدم تمکین زوجه، آیا میتوان تقاضای اجازه ازدواج مجدد نمود؟

پاسخ 

صرف حکم عدم تمکین برای صدور اجازه ازدواج مجدد کافی نیست؛ بلکه پس از قطعیت رأی، ابتدا باید تقاضای اجرای آن مطرح شود و پس از آن، چنانچه زوجه حاضر به تمکین نباشد، مراتب توسط اجرای احکام صورت جلسه شده و سپس رأی قطعیبه همراه صورت جلسات امتناع زوجه از تمکین، ضمیمه دادخواست ازدواج مجدد شود و با استناد به مواد ۱۷ و ۱۶ قانون حمایت خانواده، دعوای اجازه ازدواج مجدد مطرح گردد.

پرسش شما

حکم الزام به تمکین زوجه توسط نیروی انتظامی اجرایی شده؛ اما زوجه در منزل حضور نداشته و عدم حضور وی به اطلاع دادگاه رسیده است. آیا فرستادن اظهارنامه با در دست داشتن حکم الزام به تمکین برای زوجه لازم است؟

پاسخ 

پس از صدور حکم تمکین از طریق صدور اجراییه، عملیات اجرایی با دعوت از زوجه به اجرا درمی آید و نیازی به ارسال اظهارنامه نیست.

پرسش شما

زوجه تقاضای مطالبه مهریه را داده و حکم به نفع وی صادر شده است. شرایط طرح ادعای اعسار و تقسیط مهریه چگونه است؟ آیا زوج حق اعتراض نسبت به حکم صادره را دارد؟ اگر زوج به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه به زندان افتد، چه مدت دادخواست تقسیط مهریه به طول می‌انجامد؟

پاسخ 

زوج باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه وتقاضای تقسیط نماید. با احراز اعسار، وی محکوم به پرداخت قسطیمهریه خواهد شد و با پرداخت اقساط موضوع زندان منتفی خواهد بود.

پرسش شما

زوجه به محض انعقاد عقد، مهریه خود را به اجرا گذاشته و اعلام داشته است که تا زمان دریافت مهریه، به منزل زوج نمی رود. حق حبس چیست؟ آیا زوجه می‌تواند در این مورد حکم جلب زوج را از دادگاه بگیرد؟ آیا بعد از تقسیط مهریه، زوج می‌تواند از دادگاه تقاضای ازدواج مجدد را بنماید؟در این مورد زوجه از حق حبس استفاده نموده است.

پاسخ 

مطابق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زن می‌تواند تا مهریه اش به او تسلیم نشده، از ایفای وظایفی که در مقابل زوج دارد امتناع نماید. بنابراین نمی توان گفت که عمل وی مصداق کلاهبرداری است. با وصف محکومیت قطعی زوج به پرداخت مهریه و ابلاغ اجراییه، چنانچه زوج مهریه را نپردازد یا اعسار خویش را در همان دادگاه به اثبات نرساند، وی می‌تواند با اعمال ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی حکم جلب زوج را بگیرد. بعد از تقسیط مهریه و پرداخت قسط اول، حق حبس وی زایل می‌شود و زوجه مکلف به تمکین است؛ اما اگر حاضر به تمکین نباشد، زوج می‌تواند پس از اثبات موضوع در دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد.

پرسش شما

آیا در عدّه طلاق مرد باید به زن نفقه بدهد؟

پاسخ 

تنها در طلاق رجعی که در اجرای تبصره ۴ ماده واحده قانون اصلاح مقررات زن تکلیف به اسکان در محل زندگی شوهر را دارد، نفقه به او در دوران عدّه تعلق می‌گیرد و اگر بعد از صدور حکم طلاق حاضر به حضور در محل زندگی زوج نباشد، نفقه ای به وی تعلق نمی گیرد. در طلاق بائن که زن تکلیف به حضور در منزل زوج ندارد، نفقه ای در دوران عدّه به وی تعلق نمی گیرد.

پرسش شما

زوج محکوم به پرداخت نفقه ماهانه در حق فرزندش است؛ اما باوجود صدور اجراییه تاکنون زوجه نتوانسته این مبلغ را از وی دریافت کند. آیا می‌توان زوج را ملزم به پرداخت به موقع نفقه کرد؟ در صورت استنکاف زوج از اجرای حکم آیا می‌توان این مبلغ را از حقوقش کسر نمود؟

پاسخ 

مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی برای ترک انفاق، کیفر حبس از ۳ ماه و یک روز تا ۵ ماه تعیین شده و در غالب موارد مؤثر بوده است. زوجه می‌تواند با مراجعه به دادسرای محل سکونت او از زوج شکایت کند و در صورت عدم پرداخت نفقه در موعد مقرر از محل حقوق وی اقدام نماید.چنانچه محکوم علیه از پرداخت نفقه فرزند خود امتناع نماید و مالی از وی به دست نیاید، محکوم له می‌تواند در اجرای ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تقاضای حبس وی را بنماید و یا در اجرای ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی، خواهان کسر این مبلغ از حقوق وی شود.

پرسش شما

براساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، تمکین در چه زمانی محرز خواهد شد؟ اگر پرداخت مهریه توسط دادگاه قسطی شده باشد، به محض پرداخت اولین قسط آیا باید تمکین صورت گیرد یا این که زوجه تا زمان دریافت تمامی مهریه می‌تواند تمکین نکند؟

پاسخ 

تقسیط مهریه توسط دادگاه مانع از استفاده زوجه از حق حبس نمی باشد. بنابراین با توجه به ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی تا زمان پرداخت تمامی مهریه، زوجه می‌تواند از تمکین امتناع کرده و نفقهرا مطالبه نماید.

پرسش شما

در نکاح موقت آیا زوج برای امرار معاش زوجه باید نفقه پرداخت کند؟

پاسخ 

قانون گذار تنها در عقد دایم زوج را ملزم به انفاق می‌داند؛ اما چنانچه در عقد موقت شرط نفقه موجود باشد یا عقد موقت بر مبنای نفقه منعقد شده باشد، زوج مکلف به پرداخت نفقه بهزوجه موقت است.

پرسش شما

اگر زن به دانشگاه آزاد رفته باشد، مخارج دانشگاه جزو نفقه وی محسوب می‌شود؟

پاسخ 

چنانچه هنگام عقد ازدواج، زوجه دانشجوی دانشگاه آزاد بوده و ادامه تحصیل وی مورد قبول زوج باشد و یا با موافقت زوج، زوجه ادامه تحصیل دهد، اگرچه وفق ماده ۱۱۰۷قانون مدنی هزینه تحصیل به عنوان نفقه محسوب نمی شود؛ ولی به لحاظ قبول زوج، وی متعهد به پرداخت آن است. برابر ماده ۱۱۰۷قانون مدنی، نفقه عبارت است از مسکن، البسه، غذا واثاث خانه که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد ونیز خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضا که از زمان عقد تا فوت یا پس ازگذشت عده طلاق به زوجه- در صورتی که ناشزه نباشد- تعلق میگیرد و میزان آن با توجه به وضعیت زوجه متفاوت است. بر این اساس، مخارج دانشگاه جزو نفقه نیست.

پرسش شما

اواخر سال گذشته حکم الزام به تمکین همسرم را گرفتم. برای اجرایی شدن آن گفتند لازم است حکم توسط نیروی انتظامی ابلاغ شود. دو بار مراجعه توسط نیروی انتظامی انجام شده اما همسرم در منزل حضور نداشت. عدم حضور ایشان به دادگاه اعلام شده است تا دادگاه تصمیم گیری نماید که آیا ابلاغ سوم هم لازم است یا نه. ممکن است رویه قانونی را در این مورد بفرمایید. ضمنا می خواستم بدانم آیا فرستادن اظهارنامه قانونی با اشاره به حکم الزام به تمکین برای همسرم هم لازم است یا خیر؟

پاسخ 

چنانچه حکم غیابی صادر نگردیده باشد وابلاغ قانونی صورت گرفته باشد ضرورتی برای ابلاغ مجدد نیست همسرتان ناشزه محسوب وضرورتی برای ارسال اظهارنامه نیست.

پرسش شما

سلام من در اوایل عده طلاق رجعی زنم هستم:

۱-ایا میتوانم ازدواج نمایم
۲-حضانت دختر ۱۰ و ۱۹ ساله و ذکور ۲۲ساله که قانون مشخص نکرده چه میشود و نفقه انها چگونه است
۳-ایا در زمان عده رجعی زن به مرد محرم و میشود نزدیکی کرد
۴-اگر بعد اتمام عده زن منزل را ترک نکند تکلیف چیست
۵-اگر بعدا مرد ازدواج نماید بچه ها با زن بابا محرمند و فرزندان هر دو خواهر و برادرند

پاسخ 

۱-بله منعی وجود ندارد

۲-حضانت فرزند بعد از ۷سالگی با پدر خواهد بود اما فرزندان ۱۹و۲۲ساله خودشان حق انتخاب دارند.
۳-نزدیکی در ایام عده در طلاق رجعی رجوع محسوب میگردد که در این صورت طلاق باطل و رابطه زناشوئی مجددا برقرار می شود.
۴- خلع ید وی را از طریق شورای حل اختلاف بخواهید.
۵- محرم خواهند بود.

پرسش شما

مدت ۱۰ روز است که همسرم به علت دخالت مادرش منزل را ترک کرده وازمن مهریه ونفقه میخواهد بارها ازوی خواهش کردم برگردداما امروز به دادگاه رفته وتقاضای طلاق داده می خواهم بدانم به همین راحتی میتواند این کاررا بامن بکند وقانون این اجازه را به او میدهد ومن برای رهایی از این مشکل چه باید بکنم ؟

پاسخ 

درخواست طلاق از طرف زن باید مستند به دلایل موجه قانونی باشد والا پذیرفته نخواهد شد اما مهریه را هر زمانی می تواند مطالبه کند ونفقه نیز تا زمانی که عدم تمکین غیر موجه وی را در دادگاه اثبات ننمائید به وی تعلق می گیرد .

پرسش شما

لطفا در ارتباط با چگونگی مدیریت حقوق ماهانه شوهر توسط زن و درصد اعمال نظارت زن توضیح دهید .

پاسخ 

در قانون چنین اختیاری برای زن در نظر گرفته نشده است ومرد مکلف نیست مدیریت حقوق خود را به زن بسپارد ویا نظارت وی را بپذیرد

پرسش شما

آیاناشزه شامل قبل از نزدیکی هم می شود ؟ الان سه ساله عقدیم به بهانه فوت بستگان از ازدواج طفره میرود ودشنام هم میدهدچگونه میتوان ناشزه بودن را ثابت کرد؟

پاسخ 

بله به مجرد عقد زن مکلف به تمکین است و اگر تمکین نکند و عدم تمکین مستند به استفاده از حق حبس نباشد ناشزه بوده و برای اثبات آن باید از طریق دادگاه الزام به تمکین وی را بخواهید چنانچه عذر موجه قانونی نداشته باشد و تمکین نکند ناشزه بودن وی اثبات می گردد.

پرسش شما

نفقه چیست و به عهده کیست؟

پاسخ 

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض که به موجب ماده  ۱۱۰۶ قانون مدنی نفقه عیال به عهده شوهر و به موجب ماده ۱۱۹۹ نفقه اولاد به عهده پدر است و به موجب ماده ۱۲۰۰ نفقه پدر و مادر با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اولاد و اولادِ اولاد است.ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه به موجب ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس می باشد.

پرسش شما

در صورتی که زوجه بدرفتاری نماید و زوج نفقه زوجه را به دلیل بدرفتاری وی نپردازد،آیا رفتار زوجه می تواند از مصادیق عدم تمکین باشد؟

پاسخ 

در ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی پرداخت نفقه فرع بر تمکین مدنظر است و از این رو بدرفتاری زوجه نمی تواند از مصادیق عدم تمکین باشد،اما اگر زوج بدرفتاری نماید ،زوجه می تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کند.

چنانچه دنبال وکیل خانواده در مشهد هستید تنها کافیست فرم ذیل را تکمیل کرده تا اطلاعات وکیل برای شما پیامک شود.

 

راه امید سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

 راه امید با گروه متخصص وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است. با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و  وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما وکیل معین شده بر روی پرونده تعویض می‌گردد. این امر باعث می‌شود علاوه بر بالا بردن تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود