وکیل خوب مهریه در کرج

وکیل‌خوب مهریه در کرج

وکیل خوب مهریه در کرج، موضوعی که ممکن است برای برخی ایجاد سوال کند این است که چرا در پرونده‌ای که به بررسی آن پرداختیم سخن از مراجع رسیدگی کننده اداره ثبت است و از دادگاه سخنی به میان نیامده است ؟ دلیل این موضوع این است که اگر مهریه وجه نقد یا در حکم نقد مانند سکه وطلا باشد زن با در دست داشتن سند رسمی ازدواج می تواندبه دفتر ازدواج و یا دایره ثبت ( مستقر در اداره ثبت اسناد محل وقوع ازدواج) مراجعه و در برگه خاصی که در آن دایره موجود است تقاضای صدور اجراییه کند. اجراییه به شوهر ابلاغ می شود و به او ۱۰ روز مهلت داده خواهد شد تا طلب همسرش را پرداخت کند .

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مهریه در کرج

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

در صورتی که شوهر در این مدت دین خود را نپردازد ، زن می‌تواند با معرفی اموال و دارایی شوهر از اجرای ثبت ، تقاضا کند اموال او توقیف شود و نیزمی‌تواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حسابهای بانکی او را توقیف کند . زن همچنین می‌تواند تقاضای توقیف حقوق شوهر را از سازمان ها و موسسه‌های دولتی و یا خصوصی بکند و تا میزان یک چهارم حقوق (مادام کهشوهر متاهل است) و نیز یک سوم آن را ( در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شود و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده ) توقیف کند .

اگر مهریه سکه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آن رابپردازد ، قیمت روز مطالبه آن‌ها ( روی که زن آن را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه می کند ) ملاک اجرای قانونی حکم است .اگر سند ازدواج رسمی نباشد ، زن برای مطالبه مهریه خود باید از روش تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام کند .

 

برای مشاوره حضوری رایگان با وکیل در کرج همین الان نوبت بگیرید

 

 

شاید سوالاتی در مورد مهریه داشته باشید

-آیا ورثه زوجه حق تقاضای مهریه را از ورثه زوج دارند ؟

ج) مهریه نیز مانند سایر حقوق مالی قابل نقل و انتقال قهری به ورثه است . بنابراین در فرض سوال مطالبه مهریه به عنوان قسمتی از اموال به جا مانده از سوی ورثه زوجه به طرفیت ورثه زوج که اموال به جا مانده را قبول نموده اند در حدود اموال مزبور و به اندازه سهم آنان بلا اشکال است .

-زوجه نیمی از مهریه خود را بخشیده و طلاق گرفته است. آیا می‌تواند مابقی مهریه خود را به نرخ روز مطالبه نماید علی رغم این که تصویب قانون مطالبه مهریه به نرخ روز بعد از تاریخ حکم طلاق بوده است ؟

ج) با توجه به این که نصف مهریه برعهده زوج باقی مانده و اکنون زوجه مهریه را مطالبه می نماید ارزیابی مهریه بر اساس نرخ روز ضروری است .

-آیا زوجه پس از فوت زوج می‌تواند از ورثه تقاضای اجرت المثل نماید ؟

ج) مطالبه اجرت المثل به موجب مفاد قسمت آخر ماده واحده ( قانون اصلاح مقرارت مربوط به طلاق ) منوط به وقوع طلاق آن هم به در خواست زوج و این که تقاضای طلاق ناشی از تخلف زوجه از ایفای وظایف همسری و سو رفتار نباشد قابل وصول است بنابراین چنانچه طلاقی صورت نپذیرفته مطالبه اجرت المثل مورد ندارد .

-مهریه زوجه تعدادی سکه بهار آزادی با تعیین ارزش ریالی است که در سند ادواج قید گردیده ، حال چنانچه زوج در خواست مهریه خود را به نرخ روز نماید چه می توان کرد ؟

ج ) از تعیین تعدادی سکه بهار ازادی استنباط می گردد که در تعیین مهر سکه بهار آزادی استنباط می گردد، که در تعیین مهر سکه بهار آزادی مد نظر بوده است نه معادل ارزش مالی آن لذا چنانچه زوجه تقاضای مهریه خود را بنماید باید عین همان تعداد سکه به زوجه رد گردد و در صورت عدم امکان قیمت روز باید پرداخت.

 

وکیل‌خوب-مهریه-در-کرج

-فرض کنیم زنی پساز دوسال از تاریخ فوت همسرش می خواهد مهریه خود را مطالبه کند . آنچه مسلم است این دعوی باید به طرفیت ورثه متوفی که ترکه ( اموال به جا مانده از متوفی ) را پذیرفتند در دادگاه طرح اقامه شود . حال این سوال مطرح می شود که دادگاه در موردی که مهریه زن وجه رایج است ( نه  سکه یا اموال منقول وغیر منقول ) بر‌اساس شاخص سال فوت شوهر باید  مهریه را محاسبه کند یا به نوع روز و سال مطالبه مهریه ؟

ج) برابر قانون ( ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی ) در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد.

-اگر زن قبل از مطالبه مهریه از زوج فوت کند و مهریه او وجه رایج باشد ورثه زن ، استحقاق دریافت مهریه به نرخ روز را دارند یا همان مبلغ معین شده در عقد نامه ملاک محاسبه قرار می گیرد؟

ج) آنچه مسلم است با فوت زوجه مهریه نیز به ورثه او منتقل می شود و اصل طلبی که زوجه بابت مهریه داشته طبق قاعده ارث به ورثه او انتقال پیدا خواهد کرد. هریک از ورثه به نسبت سهم الارث خود از اصل دین ، طلب خود را از شوهر متوفیه یا ما ترک او مطالبه می کند ولی انچه که ورثه مستحق دریافت آن هستند، اصل مبلغ مندرج در نکاح نامه به عنوان مهریه است نه قیمت روز وجه رایج ، زیرا این حق را قانون فقط برای زوجه زنده متصور شده نه برای ورثه او . او البته دراین خصوص نظر مخالف هم وجود دارد و عده‌ایی  اعتقاد دارند که متوفیه نسبت به محاسبه وجه رایج به قیمت روز داشت همان حق را ورثه او نیز دارا هستند.

نکته دیگر در این خصوص تعهد پدر زوج در قبال پرداخت مهریه به زوجه از سوی پسرش است، همانطور که می دانیم مهریه به زوجه از سوی پسرش است . مهریه با تراضی طرفین تعیین می شود و اصولا مسئولیت پرداخت آن بر عهده شوهر  است. اما گاهی اوقات به لحاظ این که زوج با پدرش زندگی و نزد او کار می کند و یا بدلایل دیگر ممکن است پدر زوج پرداخت مهریه را تعهد کند که در این صورت با مطالبه مهر و اعلام اعسار زوج نسبت به پرداخت مهر زوجه حق رجوع به پدر زوج را دارد.

-اگر پدر زوج پرداخت مهریه را تضمین کند چه وضعی خواهد داشت ؟

ج) دراین حالت دیگر شوهر هیچ گونه مسئولیتی برای پرداخت مهریه نداشته و پدر او  مسئولیت پرداخت مهریه را خواهد داشت .

-آیا پدر زوج در صورت امتناع از پرداخت مهریه به زندان می رود؟

ج) هرگاه با حکم قطعی دادگاه محکوم به پرداخت دین به دیگری شود و از اجرای حکم خودداری نماید و ضمنا از او مالی به دست نیاید با درخواست کسی که حکم به نفع او صادر شده به زندان روانه خواهد شد، مگر آن که ثابت کند قدرت و توانایی پرداخت بدهی را به صورت اقساط یا به طور کلی ندارد که اصطلاحا به این شخص معسر گفته می شود.

-چنانچه مهریه وجه رایج باشد و پدر زوج برای پرداخت آن ضمانت کند نحوه محاسبه آن چگونه است ؟

ج) آنچه مسلم است پدر زوج پرداخت مهریه را ضمانت کرده و مسئولیت او پرداخت برابر قانون است و برابر قانون هنگامی که مهریه وجه رایج باشد به نرخ روز مطالبه خواهد شد.

-آیا مهریه زوجه غیر دایم همانند زوجه دایم عندالمطالبه می باشد ؟ برای مثال زنی  که به مدت ۵ سال با ۵۰ سکه به عقد موقت مردی در می‌آید آیا می تواند پس از جاری شدن عقد همه مهریه را از شوهر دریافت کند ؟

ج) بله می تواند و از این حیث فرقی با نکاح دایم ندارد .

-اگر در نکاح موقت زن از شوهر تمکین نکند آیا باز هم مستحق دریافت مهریه است ؟

ج) در نکاح موقت نفقه برقرار نمی‌شود اما اگر شوهر باقی مدت را بذل نکند و زن تمکین نکند به نسبت عدم تمکین زوجه از میزان مهریه کاسته می شود . (بذل مدت که از سوی شوهر در نکاح موقت صورت می‌گیرد موجب می شود تا رابطه زوجیت استمرار پیدا نکند)

 

موسسه حقوقی بین المللی بهروش راه امید با داشتن وکلای متخصص در موضوعات مختلف و با تخصوصی کردن پرونده های حقوقی ،کیفری و خوانده سعی در هر چه بهتر و سریع تر انجام دادن کار حقوقی شما عزیزان را دارد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مهریه در کرج

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود