وکیل مالکیت فکری – پرسش و پاسخ حقوقی در مورد ثبت اثر

 مالکیت فکری یکی از مباحث امروز است و به این مسئله می‌پردازد که اگر شخصی اختراع یا ابداعی می‌کند، این اختراع باید مورد حمایت قانون قرار بگیرد، چرا که این اثر مربوط به همان شخص است و شخص دیگری نباید از آن استفاده کند یا آن را به نام خود بزند. به همین دلیل، قانون راجع به مالکیت فکری در همه کشورها تصویب شده است تا وقتی شخصی اثری را اختراع کند، دیگری نتواند این اثر را از او بدزدد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مالکیت فکری

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

در این مقاله، وکیل متخصص مالکیت فکری به پاسخگویی به سوالات شما راجع به مالکیت فکری و ثبت اختراع می‌پردازد.

  • اصلا منظور از مالکیت فکری چیه؟اصلا منظور از مالکیت فکری چیه؟

مالکیت فکری به حمایت از اختراعات و ابتکارات و در اصل آن چه که از فعالیت‌های فکری بروز و ظهور کند، می‌پردازد. پس، موضوع این حقوق شیء معین مادی نیست بلکه فعالیت‌های فکری و اختراعات است.

  • اگه شاعری نخواد که اشعارش چاپ شوند، آیا قانون از او حمایت می‌کنه؟

این مثال مشمول مالکیت معنوی می‌شود. در مالکیت معنوی که صرفاً دارای جنبه‌ی معنوی و اعتباری است، به مالک اثر، اجازه محافظت از اثر را می ‌دهد. مثلاً یک شاعر نسبت به شعرهایش می‌تواند اجازه انتشار یا عدم انتشار را بدهد.

  • شاعری که اشعارش چاپ می‌شه، چقدر از حق چاپ به او تعلق می‌گیره؟

استفاده از مزایای مادی یک اثر یا اختراع مشمول مالکیت مادی می‌گردد. مالکیت مادی بخشی از مالکیت فکری است که جنبه بهره‌برداری مالی و منفعت تجاری را شامل می‌شود. در مالکیت مادی اجازه (اذن) برای بهره‌برداری درآمدهای حاصل از مالکیت مادی به شخص حقوقی یا حقیقی داده می‌شود .مالکیت مادی بر خلاف مالکیت معنوی قابل انتقال و خرید و فروش است مثلا کارمند تحقیقی یک شرکت اتومبیل‌سازی اگر اتومبیلی اختراع کند، مالک مادی اختراع، شرکت مذکور می‌باشد و کارمند مالک معنوی آن است.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص مالکیت فکری اینجا کلیک کنید

  • آیا از نویسندگان کتاب هم حمایت قانونی می‌شه؟

در این زمینه با حقی به نام حق مولف داریم که با عنوان مالکیت ادبی – هنری، زیرمجموعه مالکیت فکری است. از مالکیت ادبی_هنری تحت عنوان “حق مؤلف” نیز یاد می‌شود. می‌توان دلیل آن را این موضوع دانست که با توجه به ذکر نام مؤلف که بیشتر برای نویسندگان به کار برده می‌شود. در ابتدا این حقوق صرفا نویسندگان و آثارشان را مورد حمایت قرار می‌داد، برای همین بدین نام به کار برده می‌شد. به تدریج و با پیشرفت جوامع، ابتکارات بشری دیگر هم مورد حمایت قرار گرفته است.

 

  • اگر یک صنعت‌گر وسیله‌ای رو اختراع کنه، این وسیله رو می‌تونه ثبت کنه؟

مسائل مربوط به اختراعات صنعتگران زیرمجموعه مالکیت صنعتی قرار می‌گیرد. مالکیت صنعتی اندیشه و افکار افرادی که آثارشان را به ثبت رساندند، در برابر اشخاص ثالث مورد حمایت قرار داده و زمینه ابتکار و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم کرده است .

  • در مالکیت صنعتی کدوم آثار رو می‌شه ثبت کرد؟

مالکیت صنعتی انواعی دارد مثل حق اختراع، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری، علامت جغرافیایی (نشان مبدا جغرافیایی)، مدل‌های مصرفیف مدارهای مجتمع، گونه‌های جدید گیاهی، اسرار تجاری که تمام این موارد قابل ثبت می‌باشند.

  • از چه زمانی یه اثری که نوشته شده یا اختراع شده مورد حمایت قانون قرار می‌گیره؟

در مالکیت ادبی و هنری اثر به محض خلق، مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرد اما در مالکیت صنعتی تا زمانی که صاحب ایده و اختراع و علامت تجاری اثر خود را به ثبت نرساند، مشمول حمایت قانون نمی‌شود.

  • برای ثبت اختراع یا اثر به کجا باید مراجعه کنیم؟

متولی ثبت مالکیت صنعتی در ایران قوه قضاییه (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) و متولی ثبت آثار ادبی و هنری در صورت درخواست متقاضی وزارت ارشاد است.

راه امید؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

راه امید با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مالکیت فکری

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

1 نظر
  1. Shah می گوید

    باسلام وخسته نباشیدخدمت شما..موضوع واگذاری قطعه زمینی در سال ۹۴ بوده که ازمادرم گرفتم،ازمادرم پدرم ودوتا ازداییهام بایه شاهد دیگه و همچنین ازدهیار محل نیزمهرو امضاء گرفتم،برگه نوشته شده رو همراه با تقسیم نامه ی مادری رو برابر با اصل کردم،۴ سال بعداز پدرومادرم جهت تصرف عدوانی شکایت کردم،البته کیفری چون ازپاسگاه محل خواستم که بیاد تا یه طوری طرح شکایت کنم.بعد چندسال رفت و امد دادگاه اولیه نظر کارشناس و ملاک دونست،و منم تقاضای کارشناس کردم،متن کارشناسم برای قاضی چنین بود،سوآل ۱ قاضی از کارشناس،تطبیق اسناد و مدارک طرفین با ملک موضوع شکایت در طبیعت؟
    ج-کارشناس:مدرک ابرازی شاکی تصویر یک برگی واگذارنامه زمین به مساحت ۳۱۰متر در روستای کلشتاجان از حومه شهرستان لاهیجان بوده که به تایید دهیاری محل نیزرسیده است ودر دفترخانه ۱۷۶ سیاهکل برابر با اصل شده وحدود اربعه ان با زمین متنازع فیه درطبیعت مطابقت دارد.
    سوال دوم:وضعیت سابق وفعلی تصرف ملک موضوع شکایت ومشخصات متصرف سابق وفعلی ملک موصوف؟
    ج، کارشناس:ملک موضوع شکایت سهم الارث مشتکی عنه ردیف دوم خانم نظری بوده که توسط پدرش در مورخه ۵/ ۸۷ به ایشان تحویل داده شد وو هم در مورخ ۲۶ ،،۹۴ زمین را به شاکی واگذار ولی این ملک همچنان از ابتدا تا کنون در تصرف مشتکی عنه قرار داشت و دارد،حدود۱۱ سال
    سوال ۳قاضی:ایا ملک موضوع شکایت سابقا تحت تصرف شاکی قرار گرفته بود؟
    ج کارشناس:خیر ملک متنازع فیه حتی پس از واگذاری به شاکی همچنان در تصرف مشتکی عنه بوده و انان در این زمین صیفی جات کشت کرده و میکنن.
    آخه ما اول کنار اومدیم باهم تا زمانیکه بازنشست بشم مادرم توش زمین سیفی جات بکاره.
    سوآل ۴ قاضی:ایا مشتکی عنه اقدامی من غیرحقی درملک موضوع شکایت انجام داده اند؟در صورت مثبت بودن پاسخ نوع ونحوه و میزان تجاوز و تخریب ومزاحمت و ممانعت ملکی با تمام جزئیات مشخص گردد؟
    ج کارشناس:مشتکی عنه ردیف دوم خانم نظری زمینی به مساحت ۳۱۰ متررا به شاکی فرزندش در تاریخ….واگذار نموده و حال اظهار میدارد که پس از یک ماه بعداز واگذاری با توافق فیمابین و اخذ وام ده میلیونی و دادن ان به شاکی این واگذاری ملغی گردیده اما تا زمان تحریر این گزارش هیچ مدرکی و یا مستندی در خصوص لغو توافق مذکوربه اینجانب ارائه نشد بنابراین اقدام مشتکی عنه بر ممانعت از ورود شاکی به زمین متنازع فیه که هم اکنون حدود اربعه ان با بلوک سیمانی محصور و دارای دروازه اهنی میباشد اقدامی من غیر حقی میباشد..
    ببخشید داداش سرتم درداوردم فقط اجازه بدیدتا پایانشو بهتون بگم که اگه راهی از دیدگاه شما داشته باشه کار وکلاتمم قبول کنید،بخدا بعد ۲۲ و بیست و سال که زندگی گرفتم هنوزه هنوزه تو قزوین مستاجرم برای دخترم خواستگار اومده خجالت میکشم…اجازه بدید بقیه ی داستان و بگم بهتون.این ماجرای کارشناس که تموم شدبعد چند نوبت فراخوانی و ابلاغ قاضی گفت شما از اول راه رو اشتباه اومدی،دوباره از نوع با کلی هزینه وگرفتاری از طریق دفترخونه های ثبت قضایی ثنا شکایت حقوقی کردم،بعد به همین منوال یکی دوسال دیگه رفتم و اومدم تا اخریش که قاضی شهرستان لاهیجان رای صادر کرد رایشم کوتاه میگم،۱ عدم وجود اصل سند عادی مورد تایید خواهان و خواندگان بوده،چون گفتم نسخه ی اصل دست پدرم بودو خواهرم سندو معدوم کرده.
    ۲خواهان در دادخواست خود الزام به تحویل رادرخواست نموده در حالیکه موضوع سند عادی،هبه غیر معوض تلقی وعقد هبه نیز بدون قبض مال موهوب اثر قانونی ندار.با طرح این عنوان در خواسته نیز اقرار به عدم تصرف و تحویل ملک توسط خوددارد.۴خواهان دلیلی بر پراخت هزینه های اخذ پروانه ساختمانی و حصار کشی ارائه نداده. اقدامات جهت اخذ پروانه از سال ۹۶ به نام خوانده اول صورت گرفته و تمامی هزینه ها توسط ایشان پرداخت گردیده،
    اقای وکیل زمین سال ۹۴ واگذار شده سال ۹۶ دهیار بدون اطلاع من بدون فسخ نامه پروانه زده به نام مادرم اصلا اینو ندید گفتمم دهیار تخلف کرده ازش بخواین که بیاد ولی توجه نکرد.اخرشم قاضی پایانشو اینطور نوشت چنانچه اخذ پروانه ساختمانی به نام خواهان بود قاعدتا با اعطای وکالت نامه رسمی یه دیگری میبایست اقدامات صورت میگرفت.با عنایت به جمیع موارد فوق همگی حکایت از عدم تحقق عقد هبه داردلذا اگه اعتراض داری برو به محاکم تجدید نظر استان.
    منم رفتم اعتراض زدم که همین برج ۶ که گذشت جواب دادگاه تجدید نظر استان به این عنوان که به موجب ان حکم به بطلان دعوی خواهان بدوی به خواسته الزام به تحویل زمین در فلان روستا صادر شده است با توجه به استدلال مشروح و سدید دادگاه نخستین که مستغنی از استدلال دیگر میباشد اعتراض وی متکی به دلائلی نیست که نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را موجب شود رای صادره وفق موازین قانونی اصدار یافته و عاری از خدشه و منقضب است علیهذا دادگاه مستندا به ذیل ماده ۳۵۸ فانون مدنی عمومی ضمن رد تجدیدنظر خواهی دادنامه تجدید نظر

    خواسته را تائید مینماید.ببخشید اقای وکیل طولانی شد سرتم درد اوردم. این ماجرا گذشت و تو همین برج ۵ امسال پدرمم تصادف کردو از دنیا رفت.حالا همه وراث یه طرف هستن منم یه طرف پسر ارشد خانواده هستم ۴ تا برادر یه خواهریم،اقای وکیل فقط شمارو بخدا اگه راهی هست این کارو برام انجام بدیم دلم خوش بود بعداین همه سال میرم شهرم یه سرپناهی برا خودم میسازم تا خانوادم در اسایش باشن.همه پدر مادرا خوبی بچشون و میخوان اما پدر مادر من بد منو میخوان.با تشکر از شما از اینکه مطالبمو خوندید و صبر و شکیبایی به خرج دادید بازم ازتون سپاسگذارم مرسی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود